EU-consument blij met mogelijkheden GDPR

EU-consument blij met mogelijkheden GDPR

by Klantcontact
16 januari 2018

Maar liefst 82 procent van de Europese consumenten gaat gebruikmaken van het nieuw verworven recht om informatie die bedrijven over hen hebben verzameld te kunnen inzien, begrenzen en verwijderen. Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van softwareleverancier Pegasystems. Vooruitlopend op de GDPR-wetgeving die in mei 2018 van kracht wordt, dienen  bedrijven zich hierop voor te bereiden om geen miljoenen aan boetes te riskeren.  

Ben ik wel volledig compliant? Deze vraag kost de gemiddelde organisatie heel wat hoofdbrekens. Want ze kunnen doorgaans niet goed nagaan waar en hoe ze alle klantgegevens in hun bedrijfssilo´s hebben opgeslagen.
De Europese General Data Protection Regulation (GDPR) geeft Europese consumenten de macht over alle data die bedrijven over hen opslaan en verwerken: van naam, adres en telefoonnummer tot aankoopgeschiedenis, internetactiviteit en realtime locatie.
Ondernemingen worstelen nu met de herinrichting van hun IT-infrastructuur om voorbereid te zijn op het massale aantal GDPR-aanvragen. Gartner voorspelt zelfs dat meer dan de helft van alle bedrijven die met GDPR te maken krijgt, niet volledig compliant zullen zijn.

Directe controle

Van de meer dan 7.000 consumenten in zeven EU-landen die Pegasystems ondervroeg weet slechts 21 procent wat de GDPR is of wat ze ermee kunnen. Massaal is het begrip dus niet doorgedrongen, maar consumenten geven al wel aan dat ze enorm geïnteresseerd zijn in het ondervragen van bedrijven die in het bezit zijn van hun persoonlijke data.
Zo wil 90 procent directe controle op de manier waarop bedrijven hun data gebruiken, terwijl 89 procent de gegevens die bedrijven van hen opslaan wil inzien. De softwareleverancier verwacht dan ook een hausse aan consumentverzoeken.

Het onderzoek toont verder aan dat de detailhandel zich het meest ongerust moet maken over GDPR. Minst betrouwbaar volgens de respondenten zijn:

  • Detailhandel (45 procent)
  • Telecommunicatie (16 procent)
  • Overheid (15 procent)

Uitgelezen kans

“Uit ons onderzoek mag je concluderen dat de meeste consumenten dankbaar gebruik zullen maken van hun recht op meer toezicht op data die bedrijven over hen opslaan,” aldus Derk-Jan Brand, Managing Director Pegasystems, Benelux & Nordics. “Maar terwijl het vooruitzicht op massale informatieverzoeken bij sommige bedrijven tot paniek kan leiden, beschouwen slimme bedrijven GDPR juist als een uitgelezen kans. Met de juiste strategie kunnen zij met dezelfde infrastructuur voor naleving van de nieuwe wetgeving, ook hun toekomstige succes voor een betere klantbeleving onderbouwen.”

Lees ook: NOG 4 MAANDEN: DE GDPR NADERT

Customer Experience
Top