“Ervaringen met virtuele agent Wout positief”

“Ervaringen met virtuele agent Wout positief”

by Klantcontact
23 december 2019

De proef met virtuele agent Wout is beëindigd. De politie heeft de inzet van Wout inmiddels geëvalueerd. De proef heeft aangetoond dat de techniek achter de chatbot kansrijk is, aldus een bericht van de Politie.

Virtuele agent Wout is een zogeheten chatbot die op kunstmatige intelligentie werkt. Wout was op diverse plekken in het land actief (Hengelo, Zwolle, Den Haag, Rotterdam-IJsselmonde, Maastricht). Voor cybercrime was dat zelfs het hele land. De chatbot is ingezet tussen 24 september en 1 december 2019. Inwoners uit de genoemde steden konden via Wout geluidsoverlast melden. Ook konden er vanuit het hele land meldingen gedaan worden van gijzelsoftware en helpdeskfraude.

Er zijn 2978 conversaties met Wout geregistreerd. Hiervan gingen 2310 over geluidsoverlast en 668 over cybercrime. Wout handelde 443 meldingen zelfstandig af (234 geluidsoverlast en 209 cybercrime) en 318 chats van geluidsoverlast kwamen via Wout uiteindelijk bij een politiemedewerker terecht (live chat). Ongeveer de helft van de meldingen van geluidsoverlast is doorgezet naar een politieagent (live chat). De helft van de burgers vond dit prettig.

Het cybercrimeteam heeft mensen teruggebeld die melding deden van ransomware, phishing en phishing via SMS om ze te helpen bij het ontgrendelen van hun computer. Opvallend was dat burgers de chatbot ook benaderden met vragen over verkopers aan de deur.

De politie heeft de gebruikers van Wout gevraagd wat zij van Wout vinden. Uit dit onderzoek blijkt dat gebruikers Wout gemiddeld met een 7,3 waarderen. 85% van de mensen die een melding van geluidsoverlast deden, gaf in het onderzoek aan dat zij Wout vaker willen gebruiken. Bij cybercrime melders lag dit aantal zelfs nog hoger, namelijk 91%. Ruim 74% vindt dat virtuele agent Wout de drempel verlaagt om te melden.

Belangrijk doel van de proef was om informatie te vergaren waarmee deze virtuele agent verder doorontwikkeld kan worden. Het onderzoek onder gebruikers leverde ook hier waardevolle informatie voor op. Zo gaven gebruikers aan dat zij graag meer ruimte willen om aanvullende informatie bij een melding te kunnen geven. Ook gaven zij praktische tips. Ook willen mensen graag een terugkoppeling op de afhandeling van hun melding.

De resultaten van deze proef worden voorgelegd aan de korpsleiding. Zij zullen beslissen of Wout verder doorontwikkeld zal worden om uiteindelijk als volwaardig dienstverleningskanaal ingezet te worden. Mocht hiertoe worden besloten dan zal een aanbestedingstraject volgen.

Technologie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top