Randstad en Tempo-Team pakken discriminatie aan

Randstad en Tempo-Team pakken discriminatie aan

by Klantcontact
31 januari 2018

In een conference call met alle medewerkers van Randstad en Tempo-Team heeft de directie maatregelen aangekondigd tegen discriminatie om herhaling te voorkomen. Dit gebeurde recent in reactie op het nieuws van tv-programma Radar dat ontdekte dat een aantal uitzendbureaus discrimineert op afkomst.

Redacteuren van Radar deden zich voor als medewerker van een callcenter op zoek naar een aantal medewerkers voor een tijdelijke klus van een paar maanden. In het gesprek werd door de redactie gezegd dat het callcenter onlangs een vervelende ervaring heeft gehad met Marokkanen, Surinamers en Turken en of het uitzendbureau hier rekening mee wil houden.

Gedragscode niet toereikend

De directie van Randstad benadrukte in de conference call dat het resoluut weigeren van dit soort verzoeken het enige juiste is en te allen tijde wordt gesteund. Randstad heeft dit verankerd in een gedragscode, die zowel tijdens de inwerkperiode van medewerkers als via een verplichte online leeromgeving onder de aandacht komt. Dit blijkt echter niet altijd toereikend om discriminatie in de dagelijkse praktijk te voorkomen. Daarom zijn nu enkele concrete maatregelen getroffen.

Op de actielijst:

  • Iedere medewerker voert binnen nu en een maand een persoonlijk gesprek met zijn leidinggevende over het belang van meedoen en een inclusieve arbeidsmarkt;
  • Dit jaar worden mystery shoppers ingezet om te voorkomen dat dit zich herhaalt;
  • We Intensiveren de opleidingen om situaties, waarin er mogelijk sprake is van discriminatie, beter in te kunnen schatten.

Lees ook GEEN GEDOE GARANTIE MOET ERGERNIS VOORKOMEN

 

Human Resources
Top