Digitalisering en concurrentie: banenverlies bij Vodafone

Digitalisering en concurrentie: banenverlies bij Vodafone

by Klantcontact
13 maart 2019

Vodafone Italië heeft plannen om ruim 1.100 banen te schrappen. De reorganisatie is nodig om te hoofd te bieden aan buitengewone concurrentiedruk, aldus berichten in de media. Daarnaast vervallen functies omdat er wordt geïnvesteerd in nieuwe digitale technologie.

Vodafone, dat afgelopen jaar te maken kreeg met teruglopende verkoop en winst, heeft de plannen al voorgelegd aan de Italiaanse bonden. De reorganisatie raakt circa 17 procent van de medewerkers. Ook in andere landen heeft Vodafone het mes in het personeelsbestand gezet. In Duitsland verdwenen tussen 2016 en 2018 ook ruim 1.100 banen, in de UK werden in dezelfde periode ruim 900 functies opgeheven. Het zwaarst werd ingegrepen in Spanje: daar werd al 16% van de bijna 6.000 banen geschrapt, maar staan nog eens 1.200 banen op de tocht.

Met deze ingrepen lijkt de telecomsector hetzelfde pad te bewandelen als de grootbanken een aantal jaren geleden (zie figuur onder). Sinds 2015 zijn er in Europa al 107.000 banen geschrapt.

In Italie kreeg Vodafone te maken met een nieuwe budgetaanbieder, dat tot het verlies van een miljoen klanten leidde. Verder is er zwaar geïnvesteerd in het nieuwe 5G-netwerk. Daarnaast wordt ingezet op chatbottechnologie (onder meer in TOBi van Vodafone UK). Vodafone heeft in 2018 een aantal customer service medewerkers omgeschoold tot programmeurs. Vodafone wijst er op dat behoeften van consumenten veranderen: zo zouden klanten liever eenvoudiger en meer directe contacten willen – bijvoorbeeld in de vorm van digitale kanalen en hulpmiddelen.

Human Resources
Top