Consumentenbond pleit opnieuw voor totaalverbod telemarketing

Consumentenbond pleit opnieuw voor totaalverbod telemarketing

by Klantcontact
13 februari 2019

De Consumentenbond eist dat het kabinet telefonische verkoop geheel verbiedt. Aanleiding zijn de problemen bij Essent met telemarketeers, waar deze week voicemailberichten van opdoken. De problemen bij Essent tonen volgens de Consumentenbond opnieuw aan hoeveel misstanden telemarketing kent. Volgens woordvoerder Gerard Spierenburg zit niemand te wachten op telemarketing en zijn er alternatieven genoeg, aldus het ED.

De dit najaar door staatssecretaris Mona Keijzer (EZ) aangekondigde wetgeving die telemarketing beperkt, is volgens de belangenclub zeker een goede stap, maar niet genoeg; een totaalverbod zou nóg veel beter zijn. In de nieuwe plannen mag telefonische verkoop alleen als mensen expliciet toestemming hebben gegeven (opt in). Nu moeten mensen zich nog registreren in het Bel-Me-Niet-Register (opt out).

De callcenterbranche ziet vanzelfsprekend niets in een verbod. Eerder waarschuwde de Klantenservice Federatie, waarin tweehonderd callbedrijven verenigd zijn, al dat vijfduizend medewerkers hun baan verliezen als Keijzers plan ingaat. Bij een totaalverbod raken 20.000 mensen werkloos. In de totale branche werken 140.000 medewerkers.

Lees ook: Miskleunen telemarketeers Essent toe te schrijven aan Improvers 

Customer Experience
Top