Banken willen betaalgegevens gebruiken voor sales; AP kritisch

Banken willen betaalgegevens gebruiken voor sales; AP kritisch

by Klantcontact
4 juli 2019

Op basis van een rondgang van de NOS blijkt dat andere banken vergelijkbare plannen hebben of gebruikmaken van persoonlijke betaalgegevens voor het doen van gerichte aanbiedingen. ABN Amro kijkt mee met de betalingen van klanten om ze persoonlijke aanbiedingen te kunnen doen. Rabobank overweegt, net als ING, om dit in te voeren. Wie studiefinanciering ontvangt, kan van ING dan bijvoorbeeld een aanbieding ontvangen om een studentenrekening te openen. Klanten die niet willen dat de bank hun privégegevens hiervoor gebruikt, zouden zich er zelf actief voor moeten afmelden.

De Autoriteit Persoonsgegevens stelt dat het banken niet past om rekeninginformatie in te zetten voor commerciële doeleinden zoals gepersonaliseerde reclames. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) geeft aan graag hierover in gesprek te gaan met de toezichthouder.

De AP stelt de laatste weken veel berichten te hebben ontvangen van bezorgde klanten. Daarom komt de toezichthouder nu met een waarschuwing richting de NVB, om alle Nederlandse banken erop te wijzen dat ze betaalgegevens niet zomaar mogen inzetten voor gepersonaliseerde aanbiedingen.

“Betaalgegevens geven zo’n beetje een compleet beeld van iemands leven: waaraan besteed je je geld, van welke verenigingen ben je lid, met wie ga je om, welke patronen zijn zichtbaar? Daarom vindt de AP het belangrijk de bankensector te wijzen op de privacyregels”, laat Katja Mur optekenen, bestuurslid van de AP. (Banken.nl, NOS)

Customer Experience
Top