Amsterdam UMC lanceert chatbot

Amsterdam UMC lanceert chatbot

by Klantcontact
30 juli 2019

Vanaf 24 juli geeft de digitale assistent (chatbot) antwoord op vragen van bezoekers van Amsterdam UMC. Het is hiermee het eerste ziekenhuis in Nederland met een site met de zogenaamde ‘conversationele chatbot-technologie’. Met de introductie van de conversationele website geeft een digitale assistent bezoekers meteen antwoord op hun vraag. De nieuwe oplossing moet webbezoekers ook helpen bij het navigeren in het gebruik van de nieuwe geïntegreerde website van Amsterdam UMC waarbij AMC.nl en VUMC.nl worden samengevoegd.

Traject van anderhalf jaar

Amsterdam UMC koos voor de chatbot-technologie van leverancier Pex Life, waarmee ook de ASR chatbot is gemaakt. Het vullen van het systeem met herkenbare vragen en adequate antwoorden nam anderhalf jaar in beslag. Patiënten werden hierbij steeds direct en indirect betrokken, via onder meer de afdeling Patiëntenvoorlichting en interviews en tests onder bezoekers van de polikliniek. Door ruim anderhalfjaar analyseren van alle sitebezoeken en de vragen die gesteld werden, blijkt dat met zes thematische blokken ruim 80 procent van alle vragen wordt beantwoord. Het zevende blok ‘stel uw vraag’ is bestemd voor de digitale assistent. De chatbot-technologie geeft alleen antwoorden op algemene, organisatorische, feitelijke en facilitaire vragen. Persoonlijke medische informatie wordt niet via de digitale assistent verstrekt en verwerkt.

Technologie
Top