ACM grijpt in bij bemiddelingswebsites voor overheidsdiensten

ACM grijpt in bij bemiddelingswebsites voor overheidsdiensten

by Klantcontact
12 januari 2021

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) dwingt het bedrijf achter websites als mijnverklaring.nl en mijnkentekenbewijs.nl te stoppen met het misleiden van consumenten. Het gaat om het bedrijf Empiru Investments Holding B.V. en dochterbedrijven Statempire B.V. en Mijn Verklaring B.V., die verschillende commerciële bemiddelingswebsites exploiteert. Hier kunnen consumenten tegen betaling worden doorgestuurd naar de overheidswebsites die de gevraagde dienst leveren – zoals het verlengen van je rijbewijs of het aanvragen van een VOG. Nadat de consument het formulier heeft ingevuld en heeft betaald, zet de bemiddelaar de aanvraag door naar de overheidswebsite. Vervolgens moet de klant bij de overheidswebsite alsnog betalen voor de echte aanvraag. Consumenten die vervolgens van de aanvraag via de bemiddelaar willen afzien, krijgen te horen dat dit volgens de algemene voorwaarden niet kan.

Het bedrijf moet voortaan consumenten duidelijk informeren over zijn diensten en de kosten, aldus de ACM in een verklaring. Het bedrijf mag zijn klanten ook niet vragen om een positieve review in ruil voor terugbetaling van een deel van de kosten. Tot slot moet het bedrijf gedupeerde consumenten juist informeren over de bedenktijd, zodat zij hier alsnog gebruik van kunnen maken. Als het bedrijf zich hier niet aan houdt, moet het dwangsommen betalen tot een maximum van 150.000 euro.

De bemiddelaar vraagt ook aan zijn klanten om een positieve review achter te laten. In ruil daarvoor belooft het bedrijf de helft van de kosten terug te betalen. De reviews op Google en Trustpilot zijn daarom niet eerlijk en betrouwbaar tot stand gekomen. Consumenten die deze reviews lezen kunnen daardoor worden misleid.

De ACM eist dat het bedrijf stopt met het misleiden van consumenten over zijn identiteit en activiteit. Via een last van 15.000 euro per week met een maximum van 150.000 dwingt de ACM af dat het bedrijf per 21 december 2020:

  • consumenten duidelijk informeert over de diensten van het bedrijf en de kosten;
  • consumenten duidelijk informeert over zijn identiteit (naam, adres, woonplaats etc.) en contactgegevens;
  • zich houdt aan de regels die consumenten beschermen, zoals het recht op bedenktijd.
  • consumenten die zich melden hun geld terugbetaalt omdat zij niet juist zijn geïnformeerd over de bedenktijd;
  • stopt met het sturen op toon en inhoud van reviews.

In september 2020 besteedde het televisieprogramma Opgelicht?! aandacht aan een vergelijkbaar initiatief, Afsprakenloket.nl. Dat is inmiddels ter ziele.

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top