“Aantal callcenters in Nederland flink toegenomen”

“Aantal callcenters in Nederland flink toegenomen”

by Klantcontact
25 maart 2020

Sinds 2010 zouden er in Nederland 660 callcenters zijn bijgekomen, waardoor de teller momenteel op 845 staat. Dit concludeert Offerte.nl, dat trends in de callcenter-industrie in Nederland in kaart bracht op basis van cijfers van het CBS. Vooral over de afgelopen vijf jaar is er sprake van een sterke stijging; tussen begin 2015 en eind 2019 kwamen er 600 nieuwe callcenters bij.

Hierbij gaat het ook om callcenters en eenmanszaken die zich toeleggen op onder meer het verrichten van marktonderzoek of ondersteuning bij werving en selectie. Dat verklaart wellicht de constatering van Offerte.nl dat vier van de vijf callcenters gerund worden door een zelfstandige eigenaar. Daarnaast vermoedt Gijsbert van der Meulen, directeur van Ad Hoc Data, dat ook achter de cijfers ook een flink aantal zzp’ers schuilgaat, waarbij de zzp’ers zich bij de Kamer van Koophandel inschrijven als ondernemer met een callcenter en zich vervolgens verhuren aan een facilitair bedrijf. Van begin 2015 tot eind 2019 nam het aantal eenmanszaken toe van 130 tot 700.

In Nederland zijn de meeste callcenters te vinden in de provincie Zuid-Holland (180), gevolgd door Noord-Holland (175), en Noord-Brabant (95). In Zeeland (vijf) en Friesland (tien) staat daarentegen het laagste aantal callcenters geregistreerd.

De invoering van het Bel-Me-Niet-Register in 2009 en de nieuwe Europese privacywetgeving (AVG) lijken ervoor te zorgen dat het aantal callcenters dat outbound activiteiten verricht, nauwelijks verder groeit. De callcenters die erbij zijn gekomen, houden zich vooral bezig met inbound calls, aldus Offerte.nl.

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top