1 op de 6 vakantiegangers zoekt hulp bij ambassade

1 op de 6 vakantiegangers zoekt hulp bij ambassade

by Klantcontact
14 januari 2020

44% van de Nederlandse vakantiegangers (binnen en buiten Europa) krijgt te maken met één of meerdere nare gebeurtenissen tijdens de vakantie. Het gaat met name om jongeren (18-25 en 26-35 jaar) en nauwelijks om 55-plussers. Daarnaast zijn het vaker dan gemiddeld hoger opgeleiden. Dat blijkt uit de Flitspeiling Vakantiegangers van het ministerie van Buitenlandse Zaken, een onderzoek uitgevoerd door SAMR onder 1049 vakantiegangers.

De top 3 meest voorkomende nare situaties tijdens de vakantie binnen of buiten Europa liggen vrij dicht bij elkaar: geld en/of pinpas gestolen (13%), waardevolle spullen gestolen (12%), medicijnen vergeten of kwijtgeraakt (10%). In die omstandigheden doen reizigers vaak een beroep op derden.

reizigers

click om te vergroten

De meest genoemde instanties waar hulp, ondersteuning of advies wordt gevraagd door vakantiegangers die iets vervelends hebben meegemaakt, zijn de plaatselijke autoriteiten (39%) en de reisverzekering (38%). Een Nederlandse ambassade of consulaat wordt met 17% het minst vaak genoemd. 16% geeft aan géén hulp of advies van anderen te hebben ingeroepen en het zelf te hebben opgelost. Dit geldt het sterkst voor 55-plussers. Vakantiegangers die hulp of advies vragen bij een Nederlandse ambassade of consulaat zijn met name jongeren (18-25 en 26-35 jaar). Het betreffen nauwelijks 55-plussers. Daarnaast zijn het vaker dan gemiddeld hoger opgeleiden.

Om Nederlanders bewust te maken hoe belangrijk een goede voorbereiding is, zijn het ministerie van Buitenlandse Zaken en de Douane een gezamenlijke campagne gestart op de Nederlandse reiziger: Wijs op Reis. Uit cijfers van Buitenlandse Zaken blijkt dat het ministerie in 2019 ruim 3100 Nederlanders in noodsituaties heeft bijgestaan. De redenen waren onder andere vermissingen, arrestaties, overlijden en ziekenhuisopnames. WhatsApp vormt hierbij een belangrijk kanaal, dat recent onder druk kwam te staan nog nieuwe voorwaarden van moederbedrijf Facebook. Het kan nu nog steeds gebruikt worden.

De speciale pagina’s met reisadviezen werden in 2019 3,25 miljoen keer geraadpleegd. In 2018 werden deze pagina’s 2,3 miljoen keer geraadpleegd, aldus Travelpro.

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top