
Minister wil nog strengere regels voor telemarketing. Lubach illustreert problematiek
Het kabinet wil per 1 juli 2026 een verdere beperking invoeren op telemarketing. Eén van de belangrijkste veranderingen: bedrijven mogen geen verkoopgesprekken meer voeren, ook niet met mensen die in het verleden klant zijn geweest. Dat meldt nu.nl.
Minister Dirk Beljaarts van Economische Zaken kondigde het voorgenomen besluit vandaag aan. De aanscherping volgt op aanhoudende irritatie bij consumenten over ongevraagde verkooptelefoontjes. Hoewel de regels voor telemarketing eerder al zijn verscherpt, is het op dit moment nog toegestaan om voormalige klanten te bellen met een commercieel aanbod. Daar wil de minister nu een einde aan maken.
Uitzonderingen
Er komt wel een uitzondering voor specifieke sectoren. Dagbladen, tijdschriften, goede doelen en loterijen die aan goede doelen geven, mogen hun voormalige klanten nog wel telefonisch benaderen.
Daarnaast werkt het ministerie aan strengere regels voor verkoop aan de deur. Wie ter plekke ‘ja’ zegt tegen een aanbod, moet in de toekomst eerst drie dagen bedenktijd krijgen voordat de overeenkomst definitief is. Deze bedenktijd komt bovenop de al bestaande wettelijke termijn van veertien dagen waarin consumenten een aankoop ongedaan kunnen maken.
Kwetsbare groepen onder druk gezet
Volgens het ministerie voelen vooral kwetsbare groepen, zoals ouderen, zich regelmatig onder druk gezet door verkopers – zowel telefonisch als aan de deur of op straat.
“Het is niet acceptabel dat consumenten nog altijd aan de deur of telefonisch onder druk worden gezet om bijvoorbeeld een nieuw energiecontract te nemen. Terwijl het juist verstandig is om over dit soort zaken even langer te kunnen nadenken”, aldus Beljaarts.
Een volledig verbod op telefonische of deur-aan-deurverkoop is op dit moment niet mogelijk. Europese regelgeving staat zo’n maatregel niet toe.
Lubach
Arjen Lubach weet vandaag met een filmpje op Instagram op zijn kenmerkende wijze, de aanpak van een internet- en telecom aanbieder in commercieel klantcontact te typeren, waarbij de termen als ‘opdringerige tering-telefonisten’ en ‘gehaaide motherfackers’ je om de oren vliegen. Klik op deze link voor het filmpje van Lubach.
Zelfregulering
Als branche zijn we helaas al vele jaren niet in staat om dergelijke excessen te voorkomen, alle initiatieven ten spijt. Initiatieven als kwaliteitskeurmerken of gedragscodes sterven in schoonheid of zijn ’too little, too late’. Dan is strengere wet- en regelgeving misschien wel een onvermijdbaar gevolg.
Lees ook: