9 oktober 2025

Incassosector onder de loep: het gaat nog te vaak mis

Intimiderende telefoontjes, nachtelijke belrondes en een wildgroei aan incassobureaus – anderhalf jaar na de invoering van strengere wetgeving voor de incassosector voldoet het gros van de dienstverleners nog steeds niet aan de regels. Dat blijkt uit inspecties van de Inspectie Justitie en Veiligheid, waarover Radar bericht. En dat is vervelend voor organisaties die zulke bureaus inschakelen; het handelen van de dienstverleners straalt namelijk ook op hen af.

Sinds 1 april 2024 geldt de Wet kwaliteit incassodienstverlening, die duidelijke kwaliteitseisen stelt aan de incassosector. Het doel? Mensen met schulden beter beschermen tegen agressieve en intimiderende incassopraktijken.

Maar in de praktijk blijkt dat de sector deze omslag nauwelijks heeft gemaakt. Van de 30 onderzochte incassobureaus voldoen er slechts twee aan de wettelijke eisen. “De registratieplicht blijft ver achter. Dat is zorgelijk”, stelt hoofdinspecteur Hans Faber in een interview met Radar.

Een vervijfvoudiging van de sector

De Inspectie spreekt zelfs van een wildgroei aan incassobureaus. Waar eerder werd uitgegaan van zo’n vijfhonderd partijen, schat men het aantal nu op maar liefst 2.500. Een explosieve toename, die het toezicht bemoeilijkt en het risico op misstanden vergroot.

In de dagelijkse praktijk leidt dat tot schrijnende situaties: telefoontjes laat op de avond, dreigende toonzetting en ongewenst contact op zondag. Dergelijke werkwijzen staan haaks op wat wettelijk is toegestaan, maar lijken in veel gevallen nog de norm in de incassosector.

Lees ook:

Verder lezen