Minder berichten op social media?

by Klantcontact

Minder berichten op social media?

by Klantcontact

by Klantcontact
  • Social media communication conceptWe twitteren minder!
  • En de jeugd vertrekt ‘massaal’ van Facebook. Ik heb deze berichten gelezen, maar verbaas me er al een paar weken over. Mijn werk richt zich sinds drie jaar op de ‘sociale media’. In mijn dagelijkse praktijk herken ik helemaal geen teruggang. Help je mee in deze zoektocht?
  • Laten we eerst maar eens wat feiten bekijken. Onze zakenpartner OBI4wan verzamelt trouw elke dag de berichten van het Nederlandse internet, van maar liefst 400.000 bronnen. Ik beperk me hier tot één bron: Twitter.Blog_2_-_Afbeelding_1
  • De neerwaartse trend is er. Het gevoel van ik-herken-dit-niet blijft. Zou er een verschil zijn tussen berichten met en zonder nut? Ik heb daarom het internet eens doorzocht op twee woorden waar mensen direct iets mee willen bereiken: #dtv (durf te vragen) en #fail (spreekt voor zich):
  • Blog_2_-_Afbeelding_2
  • Je moet goed kijken naar beide bovenstaande grafieken, maar de de onderste grafiek daalt nauwelijks.Nog één: systemen zijn steeds beter om het sentiment te meten.Het gaat hier om geautomatiseerde herkenning, maar bij grote volumes geeft dit een prima bruikbare trendlijn.
  • Blog_2_-_Afbeelding_3
  • Het grootste deel van de berichten wordt herkend als ‘neutraal’. In bovenstaande grafiek zien we de positieve en de negatieve berichten stevig afnemen in volume. Zouden bedrijven sneller en beter zijn gaan reageren? Of is sprake van corrigerend vermogen op het internet en plaatsen we minder ongepaste berichten?Blogs zijn doorgaans stellig. Dit blog niet… ik zoek nog steeds. Wil je me helpen in deze zoektocht? Ik heb daarbij een paar vragen aan jou:
    1. Zie jij meer of minder berichten op de sociale media?
    2. Heb je suggesties voor zoekwoorden waarmee we de trend kunnen bekijken?
    3. Waarom zijn we minder uitgesproken op de sociale media, zowel positief als negatief?
    4. Breidt jouw webcare team uit in 2014?

    ik ben benieuwd naar je reacties; schrijf ze hieronder!

  • Frank Bruijninckx
Technologie

2 Comments

  1. Hi Frank,

    ik zit het ook niet. Ik zie steeds meer bedrijven social media goed inzetten om de band met hun klanten te verstevigen. Ik zit telecomconcerns in problemen komen omdat er een enorme verschuiving is van “traditionele” kanalen naar “nieuwe” (ik haat dat woord) kanalen.

    En of er dan een tweet meer of minder verstuurd wordt? Of een klant zich via Twitter, Whatsapp, Facebook of WeChat meldt? Wat maakt het uit?

    Misschien dat Twitter wat effectiever wordt (minder wat ik eet en meer wat ik vind en denk) en het volume daardoor wat afneemt. Maar vooralsnog zie ik geen opdrachtgever waarbij het aanbod van vragen via Twitter daalt. Ik denk wel dat Whatsapp een effectievere manier is om in groepen te communiceren terwijl dat voorheen ook (wel) via Twitter gebeurde.

    groet!

  2. Twitteren we minder? Het zou best kunnen, met de statistieken kan je alle kanten uit. Voor mijn eigen N=1 variant geldt het in ieder geval wel. Waarom?
    – Het hoge aantal lifehack varianten en ’10 best ways to…’ die vrolijk worden geretweet.
    – De meeste dingen zijn een ‘must read’, maar toch al gauw eigenlijk de zoveelste variant op een thema
    – De eten/kinderen/skylines etc die mij op twitter nou net niet boeien.
    Het resultaat? Ik gebruik het kanaal voornamelijk als bron en scroll er via Flipboard doorheen. Verder misbruik ik het uitsluitend bij events om de sfeer te proeven en mogelijk wat discussie op gang te helpen 🙂
    Dirk

Comments are closed.

Top