11 juli 2024

‘Ja’. Opstarttijd medewerkers callcenters is betaalde arbeid

Callcentermedewerkers moeten gewoon betaald krijgen voor de 10 minuten opstarttijd voor aanvang van hun dienst. Dat vindt een ruime meerderheid van de stemmers op onze LinkedIn-poll.

‘Voor vakbond Qlix is het een onderhandelingsresultaat – de leden zijn akkoord.’ Dat laatste, blijkt echter niet te kloppen.

Op LinkedIn legden we onze volgers de volgende stelling voor: Is de ‘opstarttijd’ van 10 minuten van een callcentermedewerker betaalde arbeid? Of moeten we niet zo zeuren en is het normaal dat je 10 minuten voordat je dienst begint, bij je werkgever aanwezig bent?

‘Heel normaal dat je betaald krijgt’

231 mensen brachten hun stem uit. 59 procent van hen zei ‘Ja. Opstarttijd is gewoon werk, hoort bij de dienst en dus betaald.’

12 procent antwoordde met ‘Nee. Het is heel normaal dat je tien minuten voor de start van je dienst start op je werk bent en alvast wat opstart. Dat hoort gewoon bij normaal werknemerschap.’

29 procent vindt dat de waarheid in het midden ligt. Als de medewerker niet met werk bezig is – maar bijvoorbeeld met jas ophangen, koffie halen, social talk, bureau op de juiste hoogte zetten, de weekendplannen of het inruimen van de vaatwasser, etc.- dan hoeft de baas niet te betalen. Als de medewerker in een groot aantal verschillende systemen van verschillende opdrachtgevers van een facilitair contactcenter moet inloggen – en die systemen ook nog eens heel traag zijn, waardoor het inloggen langer duurt dan 5 minuten – dan is dat de verantwoordelijkheid van de werkgever en is het werktijd.

Bekijk hier de reacties onder onze poll.

Resultaat van de poll op de LinkedIn-pagina van Klantcontact.nl. Op de vraag is de ‘opstarttijd’ van 10 minuten van een callcentermedewerker betaalde arbeid?

Advies aan de Hoge Raad over uitbetaling opstarttijd

We wilden weten wat onze volgers van de kwestie vinden naar aanleiding van een advies van advocaat-generaal De Bock aan de Hoge Raad. Een werknemer van facilitair contact center Teleperformance spande een zaak aan over loonvordering, gericht op nabetaling van loon over de tien minuten die de werknemer vóór de dienst aanwezig moet zijn.

Jurist arbeidsrecht Rez Gaff ging op LinkedIn ook in op de kwestie.

Verder lezen