Kunnen we het straks gewoon zelf?

by Klantcontact

Kunnen we het straks gewoon zelf?

by Klantcontact

by Klantcontact

iStock_000007731699XSmallHebben we nog zakelijke dienstverlening nodig in bepaalde sectoren, als we alles zelf kunnen? Als Google alles vindbaar maakt en gebruikers alles beoordelen?

Met (o.a.) Google kan je alles vinden en je kan steeds beter interpreteren wat anderen ervan vinden. Dit kan ook nog eens in je eigen tijd, en in eigen tempo. Dus met jouw specifieke vraag in je hoofd zoek je en speur je, net zo lang totdat je een goed beeld hebt van wat je wil weten.

Laatst zocht ik een appartement. Ooit leerde een makelaar me een goede les. Het draait eigenlijk slechts om 3 dingen wanneer je een huis zoekt.
1 locatie
2 locatie
3 locatie
De rest is minder belangrijk.

Een paar weken heb ik online gezocht, ’s avonds een hoop pret met zoeken van mooie huizen; te groot, te duur, te ver weg. Maar vooral genieten van de rare foto’s. Verbijstering hoe mensen een huis aanbieden, zeker op marktplaats-achtige sites. Hierdoor ben ik al goed geïnformeerd wat er in de markt de halen valt.

De eerste echte zoekdag ben ik 3 makelaars binnen gegaan rondom de omgeving waar ik het huisje zoek. Ik verwonder me nog steeds over het aantal makelaars. De eerste keer stond ik binnen 45 seconden weer buiten, snelle AHT score. Als de man niet luistert, ben ik zo weg. Hij keek tevreden.

De tweede vertelde ze me dat mijn budget echt niet toereikend is voor de buurt en dat ze zeker wel mijn vraag in gedachten zou houden, mocht er toch iets komen. Ik geloof er niets van.

Met de 3de had ik echt wel een goed gesprek. Begrip en misschien was er wel wat, ik miste wel de actie. Want waarom pak je niet even de telefoon om de huis eigenaar te bellen dat ik geïnteresseerd ben. Dat moest klaarblijkelijk wachten (overigens nu 10 dagen verder, nog niets gehoord).

Ik heb mijn tactiek aangepast en de dag erna ben ik op pad gegaan. Ik wandelde nu door de straten waar ik wil wonen en heb daar met oude mensen gepraat, zij weten namelijk nog precies wat er gebeurt, waar je moet zijn en wie je moet hebben.De 2de persoon die ik aansprak, hij haalde net de brievenbus leeg, had toevallig zelf een appartement te huur. Dus ik heb meteen een bezichtiging gedaan. Wat bleek; top-appartement voor ons! Precies goed licht, goede prijs en wordt net verbouwd, dus alles fris en nieuw! Ik kon ook meteen onderhandelen over de prijs en afspraken maken.

Natuurlijk dit is een gelukstreffer.

Toch bedacht ik me direct, die makelaars zijn al zo overbodig door online media, zoek een huis en je vindt het. Je kan speuren, zoeken, bekijken alles in je eigen tijd en in alle rust.En ondanks die dreiging, hebben deze dienstverleners toch niet eens hun service op orde bij de potentiële die binnen komen lopen. Meer en meer zullen mensen zelf hun weg wel vinden, en wanneer dienstverleners simpelweg niet toegevoegde waarde leveren, dan zie ik geen noodzaak, noch een verdienmodel meer voor deze partijen.

Nou ja, ons nieuwe hutje heb ik zelf geregeld. Ik kijk er weer naar uit om er te werken, genieten en nieuwe inspiratie op te doen!

Jose Schoormans

Technologie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Top