Jong kapitaal – column Erik Bouwer

by Klantcontact

Jong kapitaal – column Erik Bouwer

by Klantcontact

by Klantcontact

De KSF zoekt een nieuwe directeur. De ambities liggen hoog: tegen de tijd dat de nieuwe KSF-directeur begint, heeft deze tot in 2025 de tijd om het ledenaantal naar tweeduizend leden te brengen (want dat is een van de doelen van het bestuur). Dat komt neer op 1 tot 2 nieuwe leden per werkdag. Het lijkt wel een callcenter! Blijft er nog tijd over voor een plaspauze?

Of valt het wel mee met die ambities van de KSF? De voorselectie wordt zo te zien verzorgd door Young Capital. Dat uitzendbureau is lid van de KSF, maar ik neem aan dat alle discussies over de schijn van belangenverstrengeling en nut en noodzaak van een kritische blik bij de werving van de nieuwe directeur zijn afgerond. De KSF had natuurlijk kunnen kiezen voor een échte recruiter zoals Colorful People. Daarmee voorkom je bijvoorbeeld dat je vist in de vijver van het old boys network van witte oude mannen en vrouwen uit de sector. Maar misschien moet de nieuwe directeur daar juist wel vandaan komen, wie zal het zeggen.

Situationeel leidinggeven

Van de nieuwe directeur wordt qua taken verder letterlijk verwacht dat deze de PDCA-cyclus gaat toepassen (wat de KSF keurig netjes uitschrijft met plan, do, check en act). Ga ik te ver als ik zeg dat het opnemen hiervan in de functiebeschrijving een typisch voorbeeld is van ouderwets S1-gericht leidinggeven zoals dat nog veel in callcenters voorkomt? Of is het juist verstandig om het toepassen van de PDCA-cyclus op te nemen als functie-eis? Je weet natuurlijk nooit zeker of iemand die ruim boven een ton verdient ((inclusief leasebak en ‘telefoonplan’, wat dat dan ook mag zijn), de PDCA-cyclus beheerst. Met zo’n jaarsalaris wordt in ieder geval servicebelofte nummer 4 van de KSF waargemaakt.

Jammer dat servicebelofte nummer 4 dan weer niet geldt voor de ‘stafmedewerker projecten’, een andere vacature van de KSF. De stafmedewerker krijgt 25K voor een fulltime functie, maar de functie is voor 20 uur. Voor ongeveer 1000 euro bruto per maand moet de stafmedewerker opdraven bij allerlei expertgroepen (“onze leden zitten in het hele land!”) en zorgen voor tekst en beeld, maar ook de financiële administratie runnen en examens coördineren en nog veel meer. Kortom, een ware duizendpoot. In de klantcontactsector kom je dat beestje tegen in de rol van teamleider. Iets in mij zegt dat je die stafmedewerker niet aan boord krijgt voor een agent-salaris.

De arbeidsmarktproblematiek komt trouwens in de hele vacaturetekst voor de directeurspositie niet voor als speerpunt. Wel is de nieuwe directeur een stevige persoonlijkheid die waar nodig positie inneemt, met voldoende bestuurlijke sensitiviteit. En de nieuwe directeur heeft een voortrekkersrol. Ik ben ontzettend benieuwd wie het wordt.

Erik Bouwer

Featured, Opinie

One Comment

  1. De KSF zoekt inderdaad een nieuwe directeur die o.a. de taak op zich gaat nemen om de KSF verder te laten groeien. Het selectieproces doorlopen wij uiteraard zorgvuldig, omdat wij er waarde aan hechten om iemand te vinden die de juiste kennis en ervaring meebrengt. Hierbij zijn op dit moment geen recruitmentpartijen betrokken. Twee bestuursleden coördineren de werving uit hoofde van hun functie bij de KSF.

    Voor de directeursrol en voor de andere vacatures bieden wij een passend en marktconform salaris en een enorm leuke werkomgeving. Wij hopen dan ook dat wij zo snel als mogelijk nieuwe collega’s kunnen verwelkomen die ons gaan helpen om de KSF verder te laten groeien.

    Mochten er mensen zijn die hier vragen hebben of graag willen weten waarom wij welke keuzes in dit proces maken, dan nodig ik je van harte uit om mij even te bellen of om een kop koffie te komen drinken bij ons op kantoor. Ik ga graag met je in gesprek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top