13 juni 2024

Seepjes sorry goed voorbeeld van transparante en klantgerichte communicatie

Seepje zegt sorry. Het Nederlandse merk voor natuurlijke schoonmaakproducten trok onlangs veel aandacht met een opmerkelijke actie. Met paginagrote advertenties in de Volkskrant, Trouw en Het Parool bood Seepje publiekelijk excuses aan voor een fout in hun productetikettering. De producten van het merk blijken minder natuurlijk dan het op de verpakking heeft staan.

Seepjes sorry goed voorbeeld van transparante en klantgerichte communicatie
Beeld: Seepje

Seepjes aanpak bij het communiceren van hun fout en het aanbieden van excuses is een krachtig voorbeeld van klantgerichte communicatie. Door transparant te zijn en direct contact te zoeken met hun klanten, beschermen ze niet alleen hun reputatie, maar laten ze ook zien hoe belangrijk klanttevredenheid en verantwoordelijkheid zijn voor een merk.

Minder natuurlijk dan gedacht

Seepje ontdekte dat twee van hun ingrediënten die eerder als volledig natuurlijk werden beschouwd, toch niet volledig van natuurlijke oorsprong zijn volgens nieuwe richtlijnen van certificeringsinstituut Ecocert. Dit heeft effect op veel van Seepjes producten. Zo is de handzeep nu niet 100% natuurlijk meer, maar 99,3%. En daalt het wasmiddel Universeel van 99,8% naar 99,0% natuurlijke oorsprong.

Medeoprichter Jasper Gabriëlse legt de situatie uit in een persoonlijke LinkedIn-post: “Vandaag zeggen we SORRY, paginagroot in de Volkskrant, Trouw en Het Parool. Onze producten blijken namelijk minder natuurlijk dan we dachten.” Gabriëlse benadrukt het belang van natuurlijke ingrediënten en hoe deze bijdragen aan een beter milieu. Hij sluit af met: “En nu? Nu zeggen we sorry. En we blijven op zoek naar de beste natuurlijke ingrediënten voor jou en je wereld.”

Publieke excuses

Seepje koos ervoor om de fout niet stil te houden, maar juist publiekelijk verantwoording af te leggen. Het merk plaatste paginagrote advertenties in de grote landelijke kranten met de boodschap: sorry. In de advertenties legde Seepje uit wat er mis was gegaan en bood excuses aan aan hun klanten. Ze verwezen ook naar een speciale landingspagina voor meer details.

De directe aanpak van Seepje werd door velen geprezen als een voorbeeld van transparante communicatie. Hoewel er enkele kritische opmerkingen waren over de oprechtheid van de actie (want was dit niet gewoon een staaltje slimme marketing?), werd de campagne over het algemeen positief ontvangen. Het laat zien hoe maatschappelijk verantwoord ondernemen en marketing kunnen samengaan.

Verder lezen