Ondanks herziene Code Telemarketing blijft aantal klachten consumenten hoog
De Code Telemarketing uit 2021 is herzien. De nieuwe code is vanaf 1 maart 2024 in werking getreden voor leden van DDMA, en wordt gehandhaafd zodra deze is goedgekeurd door de Stichting Reclamecode. De herziene code brengt een aantal belangrijke veranderingen en voordelen voor consumenten met zich mee. Toch zijn er nog altijd veel klachten van consumenten over ongewenste telefoontjes.
ACM: in 2024 nóg meer klachten
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ontvangt al jaren veel meldingen via hun consumentenloket, vertelt een woordvoerder. “Het aantal klachten en meldingen over ‘werving en verkoopmethoden’ is gestegen van bijna 7.000 in 2022 naar bijna 10.000 in 2023. Een groot deel hiervan betreft de telefonische verkoop van producten en diensten. We hebben helaas nog geen cijfers over heel 2024 beschikbaar, maar wat we nu al wel zien is dat het aantal klachten in de eerdergenoemde categorie in augustus al hoger is dan 2023 in totaal.”
“Naast misleiding zien we tegenwoordig ook veel meldingen over gebeld worden zonder toestemming en het niet honoreren van het recht van verzet. Het bedrijf dat belt moet aantonen dat de personen die gebeld worden, expliciet toestemming hebben gegeven dat ze gebeld mogen worden. Deze toestemming moet verifieerbaar zijn en gekoppeld kunnen worden aan diegene die gebeld wordt. Daarnaast is het belangrijk dat de consument weet waarvoor én aan wie hij toestemming geeft.”
Herziene Code Telemarketing
De telemarketingwet die in 2021 in werking trad, moest een einde maken aan telefoonterreur. Maar de wet werkte niet goed: zo’n 80% van de consumenten werd in 2023 nog weleens lastiggevallen door telefoontjes van marketeers die iets aan hen willen verkopen. Dat bleek uit onderzoek van de Consumentenbond uit 2023.
Meer controle en transparantie voor consumenten
De nieuwe regels voor telemarketing, die in maart dit jaar in werking traden, zijn strenger geworden. Consumenten krijgen meer controle en transparantie over telemarketing, met als doel minder (irritatie rondom) ongevraagde en ongewenste telefoontjes.
Zo moeten adverteerders aan strengere kwaliteitseisen voldoen bij het verkrijgen van toestemming van consumenten om hen te mogen bellen. Ook krijgen consumenten een verplichte bedenktijd bij diensten die schriftelijk moeten worden afgesloten. Daarnaast moeten telemarketeers herkenbare nummers gebruiken waarop ze kunnen worden teruggebeld. Tot slot zijn de tijden waarop telemarketinggesprekken gevoerd mogen worden aangepast, om de kans op ongewenste en storende telefoontjes op ongeschikte momenten te verkleinen.
Download hier de volledige Code voor Telemarketing.