
Heeft callcenterwerk in Suriname meer aanzien dan in Nederland?
Callcenterwerk in Suriname is populair onder jongeren, zelfs als het werk lastig te combineren is met een studie, blijkt uit een artikel van De Ware Tijd. Maar hoe zit het met de situatie in Nederland? Is klantcontactwerk hier even aantrekkelijk voor jongeren, of kleven er andere uitdagingen aan?

In Nederland zien we dat onder studenten de volgende banen populair zijn: supermarktmedewerker, horecamedewerker, winkelmedewerker en maaltijdbezorger.
Onder jonge professionals zijn dat: consultant, management-trainee bij grote organisaties, business consultant, in de IT-sector of als data-analist.
Callcenterwerk staat niet hoog in de lijstjes
Callcenterwerk wordt zelden genoemd in lijsten met populaire bijbanen, al is het volgens andere lijstjes wel een van de beter betaalde bijbanen voor studenten.
Het is lastig om specifieke gegevens te vinden die aantonen dat werken in callcenters en klantcontactcentra niet populair is onder Nederlandse jongeren. Echter, er zijn enkele indicaties dat het aantrekken en behouden van jongeren voor deze functies uitdagend kan zijn.
Wervingsuitdagingen
Moeilijkheden bij het werven van jongeren: Het werven en binden van de jongere generatie in contactcenters blijkt in de praktijk een lastige opgave. Bedrijven proberen via sociale media en financiële prikkels de interesse van jongeren te wekken, maar dit leidt niet altijd tot het gewenste resultaat.
Arbeidsmarktkrapte
Tekort aan personeel in klantcontactsector: De klantcontactsector kampt met een tekort aan personeel, wat kan wijzen op een verminderde interesse onder werkzoekenden, inclusief jongeren. In het eerste half jaar van 2022 is de vraag naar medewerkers klantcontact met zo’n 74 procent gegroeid vergeleken met een jaar eerder, wat duidt op een krappe arbeidsmarkt voor dit beroep.
Trends en voorkeuren
Veranderende voorkeuren van nieuwe generaties: Veel contactcenters hebben nog geen concreet idee hoe ze jongeren moeten aansturen, enthousiasmeren en inroosteren. Zaken als extreem flexibele arbeidstijden en andere secundaire arbeidsvoorwaarden zijn vaak nog niet opgenomen binnen het beleid van organisaties in klantcontact, wat de aantrekkelijkheid voor jongeren kan verminderen.
Hoewel deze punten niet direct aangeven dat werken in callcenters en klantcontactcentra impopulair is onder Nederlandse jongeren, suggereren ze wel dat er uitdagingen zijn bij het aantrekken en behouden van jonge medewerkers in deze sector.
Het buitenland als aantrekkelijke optie
Callcenterwerk in het buitenland blijkt daarentegen aanzienlijk populairder te zijn. Uit onderzoek van onder meer NOS en Nu.nl blijkt duizenden jongeren bereid zijn om in het buitenland in callcenters te werken. Jongeren worden vooral aangetrokken door de mogelijkheid om te reizen, nieuwe ervaringen op te doen en tijdelijk in een zonnig klimaat te wonen.