19 september 2024

FNV: ‘Oordeel Hoge Raad kan voor Teleperformance in de miljoenen lopen’

Het oordeel van de Hoge Raad over de tien minuten ‘opstarttijd’ van een callcentermedewerker van Teleperformance kan grote financiële gevolgen hebben voor het bedrijf. Dat stelt Elly Heemskerk van FNV Callcenters tegenover Klantcontact.nl.

Vorige week deed de Hoge Raad uitspraak in de zaak over het uitbetalen van de tien minuten opstarttijd van een callcentermedewerker.
Afbeelding gemaakt met AI.

Vorige week deed de Hoge Raad uitspraak in de zaak over het uitbetalen van de tien minuten opstarttijd van een callcentermedewerker. Teleperformance wil dat medewerkers tien minuten voor aanvang van hun dienst aanwezig zijn. ‘09.00 uur beginnen betekent dat je exact om 09.00 uur klaar zit om je eerste call aan te nemen danwel te maken. Meld je daarom altijd 10 minuten voor aanvang van je dienst bij je supervisor, dan ben je nooit te laat’, stond er in het contract van de inmiddels oud-medewerker. Zo blijkt uit rechtbankdocumenten.

Oordeel Hoge Raad: gewoon betaalde werktijd

De Hoge Raad oordeelt dat die opstarttijd gewoon betaalde werktijd is en dat Teleperformance er dus salaris over moet betalen. Eerder oordeelde de kantonrechter en het hooggerechtshof hetzelfde. Teleperformance ging vorig jaar in cassatie. De oud-medewerker startte in 2021 een rechtszaak tegen Teleperformance.

Teleperformance moet de oud-medewerker achterstallig loon plus vakantiegeld, wettelijke verhogingen en incassokosten betalen. In totaal gaat het om zo’n 2.500 euro. Ook moet Teleperformance de juridische kosten voor de oud-medewerker betalen.

‘Oordeel van groot belang’

FNV stond de man juridisch bij. Heemskerk: “Wat voor hem geldt, geldt mogelijk ook voor duizenden andere callcentermedewerkers. Zo werkten er in de coronaperiode bijna tienduizend callcentermedewerkers bij Teleperformance. Deze uitspraak is daarom van groot belang. Elke medewerker mag tot vijf jaar terugvorderen. Als FNV proberen we elke Teleperformance-medewerker die denkt ook recht te hebben op compensatie van dit soort arbeidstijd te helpen.” FNV gaat de claims mogelijk clusteren tot een soort massaclaim.

Mocht FNV erin slagen om veel mensen op te trommelen voor een dergelijke massaclaim, dan kan het bij Teleperformance flink in de papieren lopen. Stel dat vijfhonderd mensen zich aansluiten en uitgaande van gemiddeld 2.500 euro per persoon, dan moet Teleperformance al 1,25 miljoen euro aftikken. En dat in een sector waar de marges in Nederland al zeer dun zijn.

Reactie Teleperformance

De redactie van Klantcontact.nl vroeg Teleperformance-CEO Norbert van Liemt om een reactie. Van Liemt gaf aan al naar een ander medium een reactie te hebben gegeven en het daarbij te willen laten.

Van Liemt.

Velen eens met oordeel Hoge Raad

Dat de Hoge Raad, FNV en de medewerker van de rechtszaak niet alleen staan in hun kijk op de opstarttijd, bleek onlangs uit een poll van Klantcontact.nl. Op LinkedIn gaf bijna zestig procent van onze volgers aan dat de opstarttijd van een callcentermedewerker betaalde arbeid is.

Lees ook

Verder lezen