Feestdagen zijn in aantocht. Consument wordt gewaarschuwd voor webshops
Met de feestdagen – en Black Friday – in aantocht draaien webshops overuren. Juist nu is het belangrijk dat consumenten alert zijn op onbetrouwbare webshops en misleidende aanbiedingen. Verschillende instanties waarschuwen daarom voor de risico’s van online aankopen. We zetten de vijf belangrijkste tips onder elkaar.
We winkelen steeds meer online. Uit cijfers van Thuiswinkel blijkt dat de online retailbestedingen van Nederlandse consumenten in de eerste helft van 2024 zijn gestegen naar €17,5 miljard. Dat is een toename van 6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit onderstreept het groeiende belang van online winkelen, maar benadrukt ook de noodzaak voor consumenten om waakzaam te zijn bij het doen van online aankopen.
1. Pas op voor Chinese budgetwebshops
Het kabinet heeft consumenten en bedrijven gewaarschuwd voor het gebruik van apps en websites van Chinese budgetwebshops, zoals Temu. Dat meldt NOS.nl. Minister Beljaarts van Economische Zaken adviseert consumenten en bedrijven goed na te denken voordat ze spullen kopen via apps en websites van Chinese bedrijven. CDA-Kamerlid Krul vindt dat burgers en bedrijven beter beschermd moeten worden tegen spionage, slechte producten en oneerlijke concurrentie.
2. Herken de nepwebshop
Het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) van de politie lanceerde een nepwebshop: pakjedealsnu.nl, meldt Politie.nl. De nepwebshop moet mensen bewustmaken van de risico’s van (online) aankoopfraude en nepwebshops.
De site lijkt op het eerste gezicht een betrouwbare webshop met aantrekkelijke aanbiedingen. Maar wanneer iemand iets wil kopen, krijgt de koper een waarschuwing dat hij of zij opgelicht zou zijn als dit een echte malafide webshop was. Vervolgens is er een uitleg over de risico’s en gevaren van aankoopfraude, en hoe consumenten nepwebshops kunnen herkennen.
3. Wees alert op nepkortingen
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) pakt nepkortingen van webwinkels harder aan. Hoge korting is vaak helemaal geen eerlijke ‘korting’. Regels rondom het gebruik van van-voor-prijzen worden structureel overtreden, meldt Radar.
De oorspronkelijke prijs waarover de korting wordt berekend, is vaak een hogere prijs die ooit eerder gold op het product, buiten de dertig dagen voorafgaand aan de korting. Zo denken consumenten gebruik te maken van een korting die er eigenlijk helemaal niet is. Dat mocht al niet, maar ACM gaat de regels nu actiever handhaven, met een boete of last onder dwangsom bij overtreding.
4. Herken de echte aanbiedingen
Als kortingen niet altijd zo hoog zijn als ze lijken, hoe herken je échte aanbiedingen dan? Radar geeft tips. Zoals andere websites te raadplegen, vergelijkingssites te bekijken en te kijken hoe duur een product eerder was. Ook geeft het artikel tips om malafide webshops te herkennen.
5. Denk niet dat je (altijd) snel contact krijgt
Webwinkels vermelden vaker de vereiste contactgegevens op hun site. Maar echt contact krijgen, is niet altijd eenvoudig. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
Hoewel het een positieve ontwikkeling is dat steeds meer winkels contactgegevens vermelden op hun website, blijkt dat daadwerkelijk contact krijgen met deze winkels niet altijd eenvoudig is. Winkels zijn niet telefonisch of per e-mail bereikbaar, of reageren pas laat op vragen per mail.