17 maart 2023

AI maakt de KCC-medewerker overbodig, zegt CEO van IBM

Artificial Intelligence (AI) gaat niet alleen een belangrijke rol spelen in klantenservice, maar het werk zelfs voor een groot deel overnemen van mensen. Dat zegt de CEO van IBM, Arvind Krishna in een gesprek met Financial Times.

AI gaat het werk van KCC’ers voor een groot deel overnemen, zegt de CEO van IBM.

Als dat gebeurt, voorspelt Krishna, dan is AI zelfs beter dan de mens. “AI geeft klanten dan een veel beter antwoord tegen de helft van de huidige kosten. Na verloop van tijd kan het zelfs lager worden dan de helft.”

De CEO van een van de grootste IT-bedrijven ter wereld verwacht overigens dat ook andere functies het onderspit delven als AI eenmaal verder ontwikkeld is. Hij noemt onder meer de afdelingen personeelszaken, administratie en financiën.

“Artificial intelligentie is bezig om in rap en agressief tempo administratief witteboordenwerk over te nemen”, zegt Krishna. Hij noemt dat een goede zaak, wijzend op het grote tekort aan arbeidskrachten in wereld.

Als Krishna nog verder in zijn glazen AI-bol kijkt, ziet hij verderop in de tijd dat kunstmatige intelligentie waarschijnlijk in staat is medicijnen te ontdekken.