Receptionist? Laat je omscholen naar klantcontactmedewerker
In de lijstjes met banen die verdwijnen door automatisering staat steevast het beroep receptionist. Onderzoeksbureau PWC schaarde het eerder al eens onder de noemer ‘zombiebanen’: functies waar geen toekomst meer voor is. Maar niet getreurd, er is een beroep waar je als (voormalig) receptionist zo aan de slag kunt: klantcontactmedewerker.
Volgens het UWV zijn er namelijk genoeg overeenkomsten tussen beide functies. Beide hebben te maken met klantcommunicatie, klantvragen analyseren, klanten informeren, reageren op klachten, identiteit- en persoonsgegevens controleren en het uitvoeren van algemene administratieve taken. “Deze taken vragen om skills als servicegerichtheid, klantgericht werken, empathisch vermogen en communicatieve vaardigheden”, aldus het UWV op vragen van Klantcontact.nl.
Klantcontactcentra zoeken nog altijd naar nieuwe medewerkers
Nederlandse klantcontactcentra kunnen die nieuwe aanwas goed gebruiken. Hoewel de arbeidsmarktkrapte lijkt te stabiliseren, zoeken managers nog altijd naarstig naar nieuwe medewerkers. In de eerste helft van 2022 nam het aantal vacatures voor klantcontactmedewerkers met 74 procent toe. Met name de facilitaire contactcenters, die klantcontactdiensten verzorgen voor externe opdrachtgevers, komen in de knel door een tekort aan personeel.
De overstap wordt nog niet vaak gemaakt
Klantcontact.nl vroeg het UWV hoeveel voormalig receptionisten daadwerkelijk de overstap maakten naar een klantcontactcentrum. Nog niet veel, blijkt uit de UWV-cijfers. “We zien op basis van data over januari 2017 en juli 2022 dat 7 procent van de mensen die werkzaam is geweest als receptionist (en op enig moment in die periode stond ingeschreven als werkzoekende, red.), daadwerkelijk als medewerker klantcontact aan de slag is gegaan”, aldus het UWV. De instantie beschikt niet over cijfers van alle mensen in Nederland die een overstap maken van receptionist naar medewerker klantcontact.