15 mei 2024

De Efteling voor tweede jaar op rij Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland

De Efteling is voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland, aldus MarketResponse. Het pretpark ontving een score van 8,26. Picnic en DSW Zorgverzekeraar zijn respectievelijk tweede en derde geworden.

De Efteling is voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. Het bedrijf scoorde een dikke 8,6.

De Efteling behaalt topscore

De titel voor Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2024 werd op 14 mei door MarketResponse uitgereikt in het museum voor Beeld & Geluid in Hilversum. Net als in 2023, gaat De Efteling er ook dit jaar met de winst vandoor.

‘De Efteling onderscheidt zich door bezoekers het gevoel te geven écht gezien te worden. Samen met een constante focus op een prettige sfeer en het delen van positieve ervaringen maakt dit hun aanpak tot een succesvol voorbeeld voor klantvriendelijkheid in de praktijk.’

De gouden tip om constant hoog te presteren in klantvriendelijkheid? Medewerkers niet begrenzen, aldus Niels van der Schans, Tactisch Teamlead Horeca van de Efteling. Hij zegt in een interview met MarketResponse: “Dat is de constante factor, in combinatie met een altijd prettige, informele sfeer onderling en met de bezoekers. Het belangrijkste is dat we gasten het gevoel geven dat ze écht gezien worden. Daarnaast delen we ervaringen met elkaar, complimenten van gasten houden we niet voor onszelf.”

De top 10

Dit jaar hebben ongeveer 6.000 consumenten hun mening gegeven in het onafhankelijke onderzoek van MarketResponse, met in totaal 97.859 beoordelingen over 352 bedrijven. Dit jaar is de verkiezing volgens het vakblad nog betrouwbaarder en strenger, doordat de ondergrens om mee te kunnen dingen naar de eretitel is verhoogd van 75 naar honderd waarnemingen. Die ondergrens werd dit jaar door 266 organisaties behaald.

De Efteling behaalde dus de eerste plaats. Op twee eindigde Picnic, en het brons gaat naar DSW Zorgverzekeraar. Zie de afbeelding hieronder voor de volledige top tien!

Hoe De Efteling zich onderscheidt

In een eerder artikel interviewden we Anouk Meeuwissen (Team Lead Efteling Contact Center) en Elke Smolders (Product Owner Pennenveer) over het succes van De Efteling. Het pretpark is namelijk hét schoolvoorbeeld van klantvriendelijkheid. Of het nou gaat om telefonisch contact of chatbot Pennenveer: de gast staat op één. Zij leggen uit hoe ze een glimlach toveren op het gezicht van iedere bezoeker. Lees het hele verhaal hieronder nog eens terug!