Contactloos betalen hip? Vergeet het maar…

by Klantcontact

Contactloos betalen hip? Vergeet het maar…

by Klantcontact

by Klantcontact


8210-close-up-of-a-credit-card-pvHoeveel bankpassen zitten er eigenlijk in uw portemonnee? We tellen even met u mee: een pasje voor
het tanken, de huishoudrekening, de zakelijke rekening en de creditcards. Oh ja en de loyalty cards die u nodig heeft om ergens korting te krijgen. De oplossing is in zicht. Fintech gaat een eind maken aan die stapel plastic.

Fintech – de sector van financiële technologische innovaties – is booming business. Het regent nieuwe, hippe namen van startups en de ontwikkelingen gaan zo snel dat minister Dijsselbloem zelfs een soort fintech ambassadeur heeft ingesteld. De tijd dat Knab een ‘nieuwe speler’ was, is al lang voorbij. Het rijtje nieuwkomers groeit, met bedrijven als Bunq, Leapfunder, Sparkholder en Cash or Card. Ze zitten gedeeltelijk in het vaarwater van bestaande financiële spelers, maar ze doen dingen op slimmere en nieuwe manieren.

Nederland is goed in Fintech, maar het buitenland kan er ook wat van. De Berlijnse startup Spotcap, dat online leningen verstrekt aan zzp’ers en het mkb, haalde 31,5 miljoen euro op bij durfinvesteerder Finstar Financial Group. Spotcap bestaat nu iets meer dan een jaar en is ook actief in Nederland. In onder meer het Verenigd Koninkrijk was men al gewend aan online bank ING Direct, maar Atom gaat nog een stap verder. Atom is de eerste ‘mobile bank’. En mobiel betekent hier: geen kantoren, maar ook geen website. Atom wordt geleid door Anthony Thompson, die ook achter het succes van Metro Bank zit. Metro Bank werd populair in London door zeven dagen per week open te zijn en dus aantrekkelijk voor mensen die lange dagen maken.

De Britse Vereniging van Banken gaat ervan uit dat in 2020 (dat is over vier jaar!) consumenten voor hun bankzaken primair hun smartphone gebruiken. Die inschatting is niet vreemd. Bain & Company deed onderzoek naar trends en consumentengedrag in bankzaken. De helft van de ondervraagde Amerikanen raakt tegenwoordig liever z’n portemonnee dan z’n smartphone kwijt. In landen als China en Zuid-Korea is dat maar liefst 79 procent. Bain kwam ook tot het inzicht dat klanten veel positiever zijn over routinehandelingen verricht via de smartphone dan via de balie van een bankkantoor. En consumenten die zeer regelmatig mobiel bankieren, zijn tot 40 procent minder van plan om van bank te veranderen. Dat is relatief goed nieuws voor banken; die zullen hun uiterste best moeten doen om de komende tijd relevant en rendabel te blijven. Dat is een hele uitdaging als er allerlei nieuwe spelers op het toneel verschijnen.

swyp2Ooit gehoord van Plastc? Dat is een nieuwe pas met een e-Ink touchscreen waar alle bankpassen en creditcards in geïntegreerd zijn. Ook Swyp is gebaseerd op het integreren van alle passen en cards – dus ook loyality- en giftcards. Met Swyp kan je bovendien vanuit het adresboek van je smartphone betalingen doen of iemand een giftcard sturen. Net als Swyp wil ook Stratos consumenten verlossen van de volgepakte portemonnees. De kaart van Stratos weet – in combinatie met de smartphone app – waar je bent, en welke kaart dus ‘naar voren moet komen’. Bijvoorbeeld omdat je bij een tankstation staat. Of voor de deur van je kantoor, die alleen open wil met een ‘swipe’ van je toegangspas. Of in een bepaalde winkel, waar je meteen een korting krijgt aangeboden als je besluit iets te gaan kopen. De smart cards werken in combinatie met apps en zijn in staat allerlei informatie te genereren. Volgens experts is het niet alleen het bundelen van alle applicaties, websites en pasjes die je gebruikt, wat smartcards zo veelbelovend maakt. De technologie maakt ook peer-to-peer betalingen mogelijk. Bestaande payment providers zoals PayPal zagen hard aan de poten van banken met apps als Venmo. Een ‘mobile wallet’ is dus veel meer dan alleen een betaalmiddel.

plastcDe bank zoals we die nu kennen, verdwijnt. Klanten zien dat alles wat vroeger ‘aan het loket’ gebeurde, nu gewoon op een smartphone kan. Wat kunnen banken doen? Behalve zorgen dat ze snel de beste Fintech startups naar binnen halen, dienen ze ook na te denken over hun ‘echte’ toegevoegde waarde. We blijven te maken houden met complexe financiële zaken en dan kan contact van mens tot mens veel toevoegen. Daarvoor is echter wel herstel van het vertrouwen nodig en proactieve klantgerichtheid. En die twee dingen gaan alleen lukken als de bestuurders weer gaan geloven in de relatie tussen klant en bank. Ja, net als vroeger.

Robbert Zijlstra, Business Development Director Teleperformance Benelux & Surinam

Customer Experience, Technologie
Top