
Nieuw in klantcontact? Dit is je routekaart naar relevante informatie
De wereld van klantcontact is dynamisch en continu in ontwikkeling. Of je nu nieuw bent in het vakgebied of een professional die zich (verder) wil ontwikkelen tot een specialist met visie; het is cruciaal om up-to-date te zijn van de nieuwste trends en inzichten. In dit artikel delen we tips om je kennis bij te spijkeren: van inspirerende boeken en podcasts tot waardevolle events. Doe er je voordeel mee!

Websites
- Klantcontact.nl – Hét platform voor professionals in klantcontact dat natuurlijk niet op je lijstje mag ontbreken 😉 met nieuws, trends, verdiepende artikelen, best practices, evenementen en vacatures. En met het klantcontact-woordenboek, waarmee je alle belangrijke termen in een mum van tijd onder de knie hebt.
- Customer Think – Een wereldwijde online community voor leiders en managers over alle aspecten van klantcontact en klantbeleving.
- CustomerFirst – Toonaangevende vaktitel op het gebied van customer servicemanagement en klantcontact, met een magazine in print. Met praktische, actuele en nuttige informatie over onderscheidende service.
- ContactCenterWorld.com – De plek waar professionals van over de hele wereld de volgende generatie klantervaring kunnen ontdekken. Met onderzoeken, best practices en netwerkmogelijkheden in de klantcontact- en CX-wereld.
- Gartner – Een advies- en onderzoeksbureau dat regelmatig onderzoeken en artikelen over trends en best practices in onder meer klantcontact en klantenservice publiceert.
- Forrester – Forrester helpt leiders in het bedrijfsleven en de technologie om ‘klantobsessie’ te gebruiken om groei te versnellen. Dat betekent dat je de klant centraal kunt stellen in alles wat je doet: je leiderschap, strategie en activiteiten.
Boeken
- ‘Delivering Happiness’ door Tony Hsieh – Een inspirerend boek over hoe het creëren van een positieve klantervaring kan leiden tot zakelijk succes.
- ‘The Effortless Experience’ door Matthew Dixon, Nick Toman en Rick DeLisi – Dit boek biedt inzichten in hoe je klantloyaliteit kunt verbeteren door frictie in het klanttraject te verminderen.
- ‘Hug Your Haters’ door Jay Baer – Dit boek laat zien hoe je negatieve feedback van klanten kunt omzetten in kansen voor verbetering en groei.
Events
- KCC (Klant Contact Center) Congres – over klantcontact, dienstverlening, communicatie en participatie in overheidsorganisaties. Met inspirerende topsprekers, nieuwe trends en ontwikkelingen en netwerkmogelijkheden. De 15e editie van het KCC Congres vindt plaats op 28 oktober 2025.
- CCMA Manager of the year – in november 2025 komt de klantcontactbranche samen voor het meest prestigieuze evenement van het jaar: de CCMA Manager of the year-verkiezing. Wie volgt Kim Kistemaker – Knape van Picnic op als Manager of the year? Naast de verkiezing zijn er inspirerende keynotes van toonaangevende sprekers en volop netwerkmogelijkheden.
- Nationale klantcontact Week (NKW) 2025 – NKW is de week van de klantcontactmedewerker, georganiseerd door de CCMA. Tijdens deze week zijn er activiteiten voor klantcontactmedewerkers en worden leidinggevenden in klantcontact geïnspireerd.
- Customer Contact Week (CCW) – In juni 2025 vond ‘s werelds grootste klantcontactevenement plaats in Las Vegas. Voor leiders in contactcenters en customer experience, met inspirerende sessies, keynote speeches, benchmarkmogelijkheden en de nieuwste kennis en inzichten.
- Klantcontact Captains Conference – op donderdag 5 juni 2025 organiseerde Klantcontact.nl, in samenwerking met de CCMA, de allereerste Klantcontact Captains Conference: een exclusief en interactief event voor leiders in klantcontact.
Podcasts
- De Klantvriendelijkste Podcast – Jouw gids door de wereld van klantbeleving en klantvriendelijkheid. Herman Koppe, doorgewinterd CX expert, spreekt met Gerrit Piksen, CX consultant en mister klantvriendelijkheid binnen MarketResponse over alle facetten van CX.
- Over Klanten Gesproken – Al ruim vijf jaar host Sydney Brouwer zijn Over Klanten Gesproken-podcast. In iedere aflevering gaat hij in gesprek met een andere expert over klantgerichtheid, klantbeleving en meer enthousiaste klanten.
- CCMA Podcast – Beluister interviews met professionals in klantcontact. Wat zijn hun uitdagingen? Waar zijn ze trots op? Wat is hun visie op innovatie in klantcontact?
- CX Leadership Talks – Dé podcast voor customer experience-leiders. Nienke Bloem is wereldwijd één van de tien Recognized Training Partners van de CXPA en gecertificeerd om CX-professionals op te leiden. Met haar podcast inspireert ze anderen om CX een belangrijkere plaats te geven binnen hun organisatie.
- De Klantenpodcast – Podcast over eigentijdse klantgerichtheid met elke aflevering praktische tips, verfrissende inzichten en praktijkvoorbeelden die je helpen om de verwachtingen van jouw klanten te overtreffen.
- Het Klantcontactcafé – Een podcast voor dé klantcontactprofessional. Roelof Hemmen interviewt interessante gasten uit de klantcontactsector met spraakmakende onderwerpen en actualiteiten uit Nederland en België.
Brancheverenigingen
- Customer Contact Management Association (CCMA) – De beroepsvereniging in Nederland voor professionals die werkzaam zijn in de klantcontactbranche.
- Klantenservicefederatie (KSF) – Een branchevereniging, kennisplatform en opinieleider binnen de klantcontactwereld in Nederland. Leden kunnen deelnemen aan congressen en aan expertsessies om hun kennis uit te breiden.
- Werkgeversvereniging Facilitaire Contactcenters (WFC) – De WFC is een Nederlandse vereniging die werkgevers in de facilitaire contactcenterbranche vertegenwoordigt.
- DDMA – DDMA is de grootste branchevereniging voor marketing en data. Als lid ben je onderdeel van een netwerk van ruim 360 merken, non-profits, uitgevers, bureaus en tech-leveranciers die data succesvol en verantwoord willen inzetten voor marketingdoeleinden.
- Platform voor Klantgericht Ondernemen (PvKO) – Dé community voor professionals en bedrijven die de klant centraal stellen. Met maandelijks inspiratiesessies en regelmatig rondetafel-sessies.
Awards
- Gouden Oor Standaard – Een beoordelingskader dat het luisterende, klantgevoelige en lerende vermogen van organisaties meet. Het is ontwikkeld door Stichting Gouden Oor om organisaties te helpen bij het verbeteren van hun klantgerichtheid en het leveren van een uitstekende klantbeleving.
- De Gouden Vink – Een succesvol en terugkerend event gericht op het ontwikkelen van de beste Customer Experience-strategie, waarbij het competitie-aspect en teamverband met collega’s centraal staan.
Mis je nog belangrijke websites, events, boeken, podcasts of andere media? Deel ze met ons op onze socials: LinkedIn, Facebook of X.