Creëer een effectieve, datagedreven telemarketingcampagne – 4 tips
Telemarketing is een effectief en krachtig kanaal voor klantcontact. Maar met strengere regels in de telecommunicatiewet en de Code Telemarketing staat telemarketing onder druk. Consumenten worden kritischer én zijn lastiger te bereiken. Effectieve, relevante én datagedreven telemarketingcampagnes zijn nu belangrijker dan ooit. Tibout Hemmes, DDMA Commissie Telemarketing-lid, deelt vier waardevolle tips op Emerce.nl.
“Als je telemarketing inzet, is het belangrijk om écht datagedreven te werk te gaan. Alleen op die manier blijf je relevant voor de consument. Hoe relevanter een campagne is, hoe beter het resultaat en hoe lager de kans op consumentenirritatie en het aantal inschrijvingen bij het Recht van Bezwaar (RvB)”, schrijft Tibout.
Maar hoe pak je dat aan? Hier zijn vier tips om effectief, relevant én datagedreven te werk te gaan.
Tip 1: maak gebruik van benchmarkcijfers
“Benchmarkcijfers bieden marketeers en contactcenters inzichten waarmee ze inspiratie en concrete handvatten op kunnen doen om telemarketingcampagnes te optimaliseren.” Met benchmarking kun je prestaties van eigen processen eenvoudig vergelijken met prestaties van soortgelijke processen in andere organisaties. Voor actuele cijfers rondom telemarketing gebruik je bijvoorbeeld de DDMA Telemarketing Benchmark 2023.
Enkele concrete adviezen die Tibout geeft: “Focus op gepersonaliseerde campagnes, benut ‘trigger-based’ campagnes, analyseer en vergelijk data, en anticipeer op markttrends.”
Tip 2: ga voor trigger-based campagnes
“Waar vroeger vaak een campagne werd ‘bedacht’ en er een hoeveelheid adressen bij werd gezocht om na te bellen, gebeurt het nu steeds vaker dat men gaat bellen naar aanleiding van een zogenaamde trigger. En met succes, zo blijkt uit de Benchmark 2023.”
Voorbeelden van dergelijke triggers zijn het verlengen van een abonnement, een contactmoment met een klantenservice of het doorgeven van een verhuizing. In veel gevallen ligt het initiatief van deze triggers bij klanten of prospects zelf, en kunnen ze dus voor organisaties de aanleiding zijn om ze te benaderen.
Zo kun je de klant of prospect er bijvoorbeeld op wijzen dat er nieuwe of extra diensten beschikbaar zijn op het nieuwe adres, of er bij meerdere abonnementen van dezelfde aanbieder gebruik gemaakt kan worden van klantvoordeel of combivoordeel.
Tip 3: gebruik telemarketing in combinatie met andere kanalen
“Klanten winkelen online, plaatsen reacties en recensies op Facebook en Google, gebruiken vergelijkingssites en vullen enquêtes in die ze per e-mail ontvangen. Een telemarketingcampagne kan dan het eerste, echte persoonlijke contactmoment met de klant zijn. Dit contact kan de klanttevredenheid vergroten, je campagnes relevanter maken en de band die de klant heeft met jouw bedrijf of product versterken.”
Met een persoonlijk contact kun je oplossingen bieden voor eventuele problemen, of aanvullende informatie bieden over de mogelijkheden van een product of dienst. Klanten voelen zich beter gehoord dan met een online contactmoment. Zo’n persoonlijk contactmoment toont de waardering die je voor klanten hebt, en draagt bij aan klantbinding.
Tip 4: houd je aan de wet- en regelgeving
Hoe je je telemarketingcampagne ook inricht: zorg dat je je altijd aan de wet- en regelgeving houdt. Schendingen van telemarketingwetten kunnen leiden tot negatieve publiciteit, wat schadelijk kan zijn voor het imago van het bedrijf. Maar door transparant en eerlijk te zijn en de wet te volgen, bouw je vertrouwen op bij consumenten. Een goede reputatie kan leiden tot loyaliteit en positieve mond-tot-mondreclame.
De regels voor het telefonisch benaderen van consumenten voor marketingdoeleinden kun je terugvinden in de Telecommunicatiewet. Daarnaast zijn aanvullende regels opgenomen in de code telemarketing. Op de website van DDMA lees je alles over de telemarketingregels.
Meer weten? Het hele artikel lees je hier.