reageer op dit artikel

16 november 2017 – De Nederlandse e-commercesector zit al geruime tijd in de lift en laat indrukwekkende groeicijfers zien. Inmiddels koopt bijna 90% van de Nederlanders weleens iets online. Een online koper geeft in het eerste half jaar van 2017 gemiddeld € 757,- uit bij webshops. In totaal wordt 23% van alle consumentenbestedingen aan producten en diensten online uitgegeven. De komende vijf jaar verwacht de Nederlandse consument alleen maar meer online te gaan besteden. Opvallend is dat hij hiervoor vaker zijn mobiel zal gebruiken, en dat hij vaker over de grenzen bij buitenlandse webshops gaat kopen. Dit blijkt uit het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek dat GfK in opdracht van ShoppingTomorrow uitvoerde onder een representatieve steekproef van ruim 5.000 Nederlanders.

Op dit moment geven Nederlanders 23% van hun totale bestedingen aan producten en diensten uit via webshops, maar de Nederlandse consument verwacht dat dit over vijf jaar is opgelopen tot 35%. Jongeren (15-34 jaar) verwachten zelfs 43% van hun uitgaven bij online partijen te besteden in 2022. Nederlanders voorspellen ook dat hun online bestedingen aan food/nearfood- en health & beauty-producten een behoorlijke vlucht zullen nemen. Deze productcategorieën behoren op dit moment tot de minst volwassen online markten, maar consumenten voorzien een (meer dan) verdubbeling van het belang van online binnen deze productvelden (in termen van online aandeel in bestedingen).

Het online aandeel van food/nearfood-producten, waaronder ook de dagelijkse boodschappen vallen, ontwikkelt zich zelfs van 3% nu naar 18% in 2022, aldus de consument. De meest genoemde reden voor consumenten om op dit moment (nog) geen online boodschappen te doen, heeft te maken met het ruime aanbod van supermarkten in de nabijheid, waardoor men geen noodzaak ziet om online te kopen. Ook het feit dat consumenten versproducten zelf willen uitkiezen, en dat dus niet willen overlaten aan een online supermarktmedewerker, is voor bijna de helft van de Nederlanders reden om hun boodschappen niet online te doen. Tot slot zijn ook hoge bezorgkosten een reden om boodschappen niet online te bestellen (21%).

Het aantal mobiele shopping-trips is in de afgelopen jaren in rap tempo toegenomen. Waar dit er in het eerste half jaar van 2016 nog maar 3,8 miljoen waren, is het aantal mobiele shopping-trips in HY1 2017 opgelopen tot 10,6 miljoen.1 Mobile commerce is dan ook bij uitstek een van de drivers achter de groei van het online kanaal. Van alle online kopers geeft bijna de helft (47%) aan weleens iets te kopen met een mobiele telefoon. Binnen de groep 15-34-jarigen ligt dit percentage al op 70%. Mobiele shoppers gebruiken vaak een combinatie van mobiele websites en apps voor het shoppen. Twee derde van deze groep koopt zowel via mobiele websites als via apps van webwinkels, 22% maakt uitsluitend gebruik van mobiele websites en 14% shopt uitsluitend via apps op hun mobiele telefoon.

Ook de toekomst van mobiel shoppen ziet er rooskleurig uit. Meer dan een derde van de Nederlandse online shoppers verwacht over vijf jaar het merendeel van hun online aankopen via hun smartphone te doen. Onder de jongeren verwacht zelfs 52% dat hun mobiel binnen vijf jaar hun belangrijkste online shopping device is.

Toch liggen er ook nog grote uitdagingen op het gebied van mobile commerce, met name op het gebied van verbeteringen rondom gebruiksgemak en contentweergave. Op dit moment is het gebrek aan duidelijke foto’s de belangrijkste reden voor mobiele kopers om af te haken bij het kopen via een mobiele website (40%). Ook het invoeren van persoonlijke gegevens op de mobiel (37%) en het browsen/surfen op mobiele website (33%) worden als onhandig ervaren. Consumenten die op dit moment nog helemaal niet via hun mobiel kopen, zien dit eveneens als de belangrijkste redenen om hun mobiel hier niet voor te gebruiken.

Close
Go top