Webcare wint aan populariteit bij hypotheekklanten ABN Amro

Bij ABN Amro vindt 56% van de hypotheekgesprekken plaats via de webcam. Een jaar geleden was dat nog iets meer dan een kwart (26%). De digitalisering draagt volgens CEO Kees van Dijkhuizen bij aan meer efficiëntie én meer expertise.

Het aantal mensen dat online bankzaken regelt, groeit spectaculair. Bij ABN Amro vindt inmiddels meer dan de helft van de hypotheekgesprekken plaats via een videoverbinding vanaf de bank of de keukentafel. Dat is meer dan een verdubbeling vergeleken met een jaar eerder. Een woordvoerder van Rabobank ziet eenzelfde ontwikkeling. Kortom, klanten gebruiken het online hypotheekdossier massaal schrijft het AD. 

Razend efficiënt

Volgens CEO Van Dijkhuizen lijdt de klanttevredenheid niet bepaald onder digitalisering. “Klanten zijn nu tevredener dan vroeger. Het nieuwe model is gewoon efficiënter. Vroeger zaten medewerkers op sommige locaties te wachten op klanten. Nu gebeurt veel meer centraal. Dat gaat razend efficiënt en met veel meer expertise.”

Volgens een onderzoek van de Nederlandse Vereniging van Banken heeft 22% van de Nederlanders regelmatig persoonlijk contact met zijn bank. Twee jaar geleden was dat nog 31%.

Lees ook: VERDRINGT MESSAGING DE TELEFOON IN CUSTOMER SERVICE?