reageer op dit artikel

Een sms’je, een persoonlijke brief of zelfs een tegoedbon brengt huiseigenaren in actie om hun schuld af te lossen. Dat blijkt uit onderzoek naar consumentengedrag dat de Autoriteit Financiële Markten samen met ING en Florius uitvoerde.

Samen met ING en Florius deed toezichthouder AFM verschillende onderzoeken naar consumentengedrag. Traditionele communicatie blijkt ontoereikend om mensen te bewegen extra te laten aflossen, schrijft dagblad Trouw.
Volgens de AFM heeft bijna 30% van de woningbezitters een volledig aflossingsvrije hypotheek. De toezichthouder vreest dat huiseigenaren aan het eind van de looptijd in betalingsproblemen komen als ze tussendoor niets aflossen. Is het aflosgedrag te beïnvloeden, is dan ook de focus van de onderzoeken.

Sms-bericht

Indien de hypotheekverstrekker de consumenten met een aflossingsvrije hypotheek persoonlijk benadert, zijn ze eerder geneigd extra af te lossen. Zo stuurde ING een sms-bericht waarmee ze klanten oproepen hun online bankberichten te openen. Die bevatten een link voor aflossing van hun schuld, of om een afspraak te maken met de adviseur. Van alle deelnemers besloot 5,8% iets aan de hypotheekschuld te doen.

Voucher voor adviesgesprek

Volgens Trouw was de proef bij Florius effectiever. Met een persoonlijke brief, een stappenplan en een deadline werd gepoogd huiseigenaren om tafel te krijgen bij hun hypotheekadviseur. Sommige klanten kregen zelfs een voucher voor een gratis adviesgesprek. Van de mensen die een brief met tegoedbon kregen, besloot 8,7% een afspraak te maken, extra af te lossen of de aflossingsvrije hypotheek om te zetten naar een andere vorm.
Op basis van deze onderzoeksresultaten wil de AFM zelfs een stapje verdergaan en consumenten aansporen vakantiegeld te gebruiken om vervroegd af te lossen, zo laat am:web weten.

Lees ook GEBREKKIGE INTEGRATIE CHATBOTS GROOTSTE IRRITATIE

 

 

Close
Go top