reageer op dit artikel

Opleidingsorganisatie Philipse Business School en privacy consultancyorganisatie DMCC Nederland bieden samen e-learning voor privacy bewustwording van klantenservicemedewerkers aan. Het e-learningprogramma heet ‘Privacy Awareness voor Customer Service’.

Klantenservice gaat straks een hele belangrijke rol spelen in het kader van privacy van klanten. “Consumenten krijgen straks meer rechten en de verwachting is dat ze daar ook gebruik van gaan maken”, aldus Patrick Jordens, directeur DMCC. “Die klanten komen natuurlijk binnen met hun vragen op customer-serviceafdelingen. Hoe de klantenservicemedewerker hierop is voorbereid door middel van training en bewustwording is van belang voor het gevoel dat de klant overhoudt aan zijn privacy bij de bewuste organisatie.”
“Vertrouwen is het sleutelwoord”, voegt Anja Hulsenboom van Philipse Business School, hier nog aan toe. “Zorg dat medewerkers en leidinggevenden de nieuwe regels goed uit kunnen leggen aan elkaar en aan klanten, maar vooral kunnen toepassen in hun gedrag op de werkvloer. Een aantal praktische handvatten maakt dit een stuk gemakkelijker”.

Praktijkvoorbeelden

In de e-learningmodules krijgen de medewerkers alle nieuwe regels uitgelegd aan de hand van praktijkvoorbeelden. Wat betekent de nieuwe wet voor jouw werk? Hoe ga je bijvoorbeeld om met vragen van klanten over het recht om vergeten te worden? Welk antwoord past hier goed, en hoe zorg je dat de klant zich gehoord voelt, en je tegelijkertijd goed uitlegt wat dit betekent?

Maar ook voor managers zijn er nieuwe situaties die vragen om extra uitleg. Hoe ga je als manager om met het sturen op ‘minimale registratie’ in de diverse klantsystemen, waar we de afgelopen jaren vooral zoveel mogelijk informatie van klanten hebben geregistreerd, om de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn? En hoe ga je de service aan klanten borgen?

 

 

Close
Go top