reageer op dit artikel

Robot persoonlijk contact in smart homeSmart Homes, het kenniscentrum voor domotica en slim wonen, is begonnen de mogelijkheden van TiaGo te testen. Deze bijzondere robot ondersteunt mensen die leiden aan een voorstadium van dementie bij hun dagelijkse activiteiten. Dat varieert van het meten van medische gegevens tot het vinden van verloren spullen en het onderhouden van persoonlijk contact.

Om mensen met de diagnose Mild Cognitive Impairment (MCI) te ondersteunen, helpt de robot een handje mee. “Herinneren om medicijnen in te nemen bijvoorbeeld” vertelt Richard Pasmans, projectleider bij Smart Homes. “Je hebt natuurlijk ook apps die hierbij kunnen helpen, maar daar heb je een smartphone voor nodig. TiaGo komt fysiek naar je toe en herinnert je op een vriendelijke manier.”

Thermische camera

De robot vindt de bewoner via verschillende sensoren, zowel in de woning als in de robot zelf. Daardoor leert het apparaat over de bewoner en zijn dagelijkse bezigheden. “Het registreert gedrag waardoor het uiteindelijk in staat is iemand te vinden in de woning. Daarbij biedt de camera ook extra ondersteuning die de exacte locatie uiteindelijk detecteert”, zegt Pasmans.

Ook biedt de robot inzicht in verschillende gegevens. Zo is het in staat om fysiologische parameters te registreren. Door middel van een thermische camera meet het onder andere de hartslag van een patiënt. Dat gebeurt geheel onopvallend, door bijvoorbeeld samen een spelletje te spelen zorgt TiaGo voor afleiding, terwijl het de medische gegevens opslaat. Zorgverleners en mantelzorgers kunnen meekijken.

Daarnaast is het apparaat ook ‘handig’. Het is in staat om objecten te vinden, denk aan een bril, sleutelbos of boek. Ook spoort het mensen aan actief te blijven, kan het een boek voorlezen en stimuleert het persoonlijk contact door een overzichtelijke agendafunctie.

Stembediening

Volgens de oprichter van Smart Homes –  de biomedisch ingenieur Ad van Berlo die in 2001 als eerste de ‘slimste woning van Nederland’ liet bouwen – staat een nieuwe revolutie voor de deur. “Over vijf jaar of eerder bedienen we alles met onze stem”, zegt hij in De Groene. Hij werkt nu aan een EU-tenderproject, samen met ziekenhuizen, universiteiten en kleine bedrijven, over hartpatronen met eHealth. Het idee is het gedrag te veranderen van mensen die een hartaanval hebben gehad.

Driekwart van de patiënten neemt namelijk de adviezen van de cardioloog niet ter harte over meer bewegen, minder vet en zout eten. Een app moet bij foutieve signalen prikkels geven, zoals: ‘Je hebt nog maar drieduizend stappen gezet, ga wandelen met je vriendin die vlakbij woont.’

Wachten op comboys

Maar de zorgsector, de kostenstructuur en de zorgverzekeraars houden vernieuwing tegen, stelt Ben Kröse, hoogleraar Ambient Intelligence aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) en lector Digital Life aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Hij doet al twintig jaar onderzoek naar technische toepassingen in de zorg en is ‘heel pessimistisch’ over het slimme huis.

“Er is nu al van alles: sensoren, camera’s, alarmknoppen, bloeddrukmeters, maar ze liggen meestal bij mensen thuis op de plank. De crux zit ‘m in de dienstverlening. Pas als er cowboys komen die voor service gaan zorgen en daarbij de technologie gebruiken, zal er iets gaan veranderen”, denkt hij. “We zitten erop te wachten.”

Lees ook “HR-SECTOR IS TERUGHOUDEND MET ROBOTS”

 

Close
Go top