Managen in extreme situaties: 3 tips

Managen in de controlekamer van NASAWat direct de aandacht trekt in de hightech controlekamer van het NASA Space Center in Houston, Texas, is het enorme projectiescherm met daarop de precieze locatie van het ruimteschip boven de aarde. Ernaast staat een groot scherm waarop beelden van binnen en buiten het ruimteschip te zien zijn. Vanuit de grote betonnen bunker, zonder ramen, werken de medewerkers er in shifts van tien uur, gespitst op de juiste beslissingen in extreme situaties. Hoe manage je dat optimaal?

  • Benadruk interactie
    NASA moedigt medewerkers aan met iedereen het gesprek aan te gaan, kennis te delen en steun te verkrijgen. Zowel face-to-face als op afstand.
  • Streef naar transparantie
    Iedereen streeft naar 100% transparantie. Het achterhouden van informatie is een waarschuwingssignaal dat er vertrouwensproblemen binnen het team zijn. Problemen aanpakken op het moment dat ze zich voordoen, hoe klein ze ook zijn, maakt effectiever beheer mogelijk. Resultaat hiervan: beter management, betere beslissingen en managementvergaderingen die nog maar de helft duren.
  • Stimuleer verbeteringen
    Iedere teammanager stimuleert medewerkers binnen zijn team voortdurend om verbetersuggesties te delen. “Dat is nodig, omdat werknemers liever niet praten over zaken die niet werken”, verduidelijkt Paul Sean Hill, voormalig directeur Mission Operations (2007 – 2014) in het NASA Space Center in Houston, Texas. “Ze willen niet om de verkeerde redenen opvallen. Managers zijn getraind om beter te luisteren naar teammedewerkers, in het belang van de organisatie én de werknemers.”

Hill verwerkte zijn ervaringen met leiderschap en organisatieculturen in het boek Mission Control Management.

Lees ook BIJ OPSPORING ALLEEN GEBRUIKERSGEGEVENS HERLEIDBAAR