Klantgerichtheid verhogen staat op 1

In totaal 507 beslissers geven dit jaar prioriteit aan verhogen van de klantgerichtheid binnen hun organisatie. Dat geldt vooral voor organisaties in de zorg, onderwijs en vervoer. Alleen bij omroep- en mediabedrijven geldt innovatie als de topprioriteit. Dat blijkt uit recent onderzoek door Newcom.

Het marktonderzoeksbureau legt sinds 2013 elk jaar 15 mogelijke prioriteiten in willekeurige volgorde voor aan een grote groep strategische beslissers en direct betrokkenen. Die zijn werkzaam in de gezondheidszorg, overheid, marketingcommunicatie en reclame, openbaar vervoer, woningbouw, ICT en financiële dienstverlening. Wat heeft welke prioriteit dit jaar, luidt daarbij de vraag.

Meer samenwerking

Was kostenbesparing in 2013 nog de belangrijkste activiteit, de klantgerichtheid vergroten komt nu voor het 5e jaar op rij als belangrijkste prioriteit uit de analyse. Op de tweede plaats komen vervolgens (meer) samenwerking aangaan, innovatie verhogen en werkprocessen slimmer inrichten. Weliswaar is het aantrekken van nieuw personeel iets gestegen, maar het heeft nog steeds de laagste prioriteit onder beslissers. Tot slot is ook het belang aan medewerkerstevredenheid toegenomen.