reageer op dit artikel

Kifid heeft het online klachtenloket MijnKifid voor consumenten vernieuwd. De structuur van de site is vereenvoudigd, teksten zijn begrijpelijker geformuleerd en documenten uploaden is versimpeld. Terwijl de complete klachtafhandeling met een consument al online verloopt, gaat dit voor financiële dienstverleners nog voor de zomer gebeuren.

Volgens communicatieadviseur Marie-Christine Reusken van Kifid dienen jaarlijks enkele duizenden consumenten een klacht over hun financiële dienstverlener in bij het loket. “Gemiddeld genomen circa duizend daarvan doen dat onterecht; zij dienen een klacht eerst bij hun financiële dienstverlener in te brengen, voordat ze bij ons aankloppen.” Lopen ze daarin vast, dan rest de gang naar de rechter of naar het laagdrempelige Kifid. In 2016 bedroeg het aantal geregistreerde klachten 3.600.

Breder publiek

Met het vernieuwde MijnKifid (zie afbeelding), dat sneller en veiliger en beter te onderhouden is, meent het financiële klachteninstituut een breder publiek te interesseren voor het online klachtenloket. Dit zal diverse nieuwe functionaliteiten gaan bevatten. Zo zal de complete klachtafhandeling met financiële dienstverleners ook volledig digitaal gaan verlopen. Nu nog verloopt correspondentie met deze doelgroep via de post. Naar verwachting is dit voor de zomer verleden tijd. Vanaf dat moment kan Kifid klachten met zowel consumenten als financiële dienstverleners geheel online afhandelen.

Lees ook NIEUWE CONCURRENT VAN KIFID HEKELT LANGE WACHTTIJDEN

Close
Go top