reageer op dit artikel

20 oktober 2017 – Als de zorgsector zou overstappen op de inzet van chatbots, zou er jaarlijks wereldwijd 3,6 miljard dollar kunnen worden bespaard. Dat stelt Juniper Research in een recent onderzoek waarbij is uitgegaan van gerealiseerde kostenbesparingen in 2017. De inzet van chatbots die aangedreven worden door kunstmatige intelligentie, zou opleveren dat patiënten veel sneller en gemakkelijker toegang krijgen tot zorg en de druk op overbelaste zorginstellingen reduceren als gevolg van efficiente interacties. In het nieuwe onderzoek (Digital Health: Vendor Analysis, Emerging Technologies & Market Forecasts 2017-2022) komt naar voren dat chatbots met name een groot verschil kunnen maken bij de triage, het proces waarbij de zorgbehoefte wordt uitgevraagd. Juniper ziet ook obstakels: zelfs in goed ontwikkelde gezondheidszorgstelsel stuit de inzet van chatbots op problemen die te maken hebben met gebrekkige systeemintegratie. Daarnaast speelt de conservatieve houding in de zorg een beperkende rol. Juniper verwacht dan ook dat in meer innovatieve landen zoals China en India, chatbottechnologie sneller resultaten zal opleveren.
Lees ook het interview met Fun Zeegers van BRW Groep over klantcontact in de zorg.

Close
Go top