reageer op dit artikel
digitale bank

Annerie Vreugdenhil, directeur Zakelijk ING Nederland, in Management Scope januari 2016

11 mei 2017 – De digitale transformatie kan niet zonder verder banenverlies bij ING. Dat heeft ING Group CEO Ralph Hamers benadrukt tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers van Q1 2017. Het bedrijf ziet onder andere en flinke groei in het gebruik van het mobiele betaalplatform Payconiq, door ING ontwikkeld en gelanceerd in 2015 in België.

Hamers stelt ook dat de doorlopende innovatie heeft bijgedragen aan een stijging van de Net Promoter Score, waardoor de bank qua NPS op nummer 1 staat in acht landen. “We zijn pas net begonnen met de volgende fase van de transformatie”, zegt ING-topman Ralph Hamers tegen de NOS. “We verwachten dat er de komende jaren nog veel banen in Nederland door geraakt worden.” Tot 2020 schrapt ING in de Benelux 5800 banen. Eind vorig jaar werd aangekondigd dat de totale reorganisatie met een duur van vijf jaar minstens 7.000 banen zou kosten. De reorganisatie moet een jaarlijkse kostenbesparing van 900 miljoen opleveren vanaf 2021.

De bank investeert daarnaast komende jaren achthonderd miljoen in een verdere overgang naar online bankieren. Met de inzet op digitale diensten zijn er minder mensen nodig. Zo lanceert de digitale bank deze zomer samen met andere Nederlandse banken betalen per mobiel. Daarvoor heeft ING de app Payconiq ontwikkeld, die in België al veel wordt gebruikt. Volgens ING heeft die app in België een potentie van twee miljoen gebruikers en kan hij ook veelbelovend zijn voor Nederland als de app als nieuwe standaard wordt geaccepteerd. ING had per einde kwartaal 36,1 miljoen klanten, waaronder bijna tien miljoen bankklanten, een stijging van iets meer dan 8 procent ten opzichte van vorig jaar.

Close
Go top