“Contactcenters schadeverzekeraars zijn ingericht op incidenten”

Omdat het niet de eerste keer is. En omdat de westerstorm van vorige week donderdag dagen ervoor al werd aangekondigd. Daarom konden de contactcenters van schadeverzekeraars de drukte aan. Dat stelt woordvoerder Rudi Buis van het Verbond van Verzekeraars.

Het aanbod aan telefoontjes was gemiddeld zesmaal hoger dan normaal op stormdag 18 januari.  “Iedereen wil zo snel mogelijk melding doen. Dat wachttijden daardoor oplopen, valt te verwachten.  In de regel is online melding geadviseerd, zodat klanten konden chatten en foto’s konden uploaden. Diegenen die liever belden, konden uiterlijk de dag erna bij hun verzekeraar terecht. Er is een groot verschil tussen de ene en de andere schadeverzekeraar. Met name de kleine zijn al jaren volledig online.”

63 keer uitgerukt

Grote schades kregen voorrang. Denk aan klanten die plots geen dak meer op het huis hadden. Die kregen acute bijstand van de stichting Salvage, een gezamenlijk initiatief van alle brandverzekeraars in het land. Salvage is in totaal 63 keer uitgerukt.
Herstelbedrijven zijn gelimiteerd, dus ook de hulp die ze kunnen bieden waardoor wachttijden ontstaan. Met name in Rotterdam, Tubbergen, Enschede en een deel van de Betuwe en de Veluwe was de ravage het grootst.

Met de hagelbuien in 2016 in Oost-Brabant en Limburg was de situatie wel anders. De schade bedroeg toen een half miljard euro – de huidige stormschade is geraamd op 90 miljoen euro. “Het betrof een volslagen onverwachte hagelbui die een klein gebied trof. Toen kon je echt spreken van een achterstand in de klantbediening door de contactcenters van schadeverzekeraars.”

Lees ook: PIEKEN BEZORGEN GEEN HOOFDBREKENS DOOR DIGITALISERING