reageer op dit artikel

6 oktober 2017 – Het lokale bankfiliaal heeft een toekomst, maar niet in zijn oude setting. Volgens een recent onderzoek naar de toekomst van bankfilialen door het FD is 88% van de sector van mening dat een filialennetwerk van toegevoegde waarde is. Voorwaarde daarvoor is volgens meer dan de helft dat het filiaalmodel een digitale transformatie zal moeten ondergaan.

De potentie van automatisering en digitalisering om kosten te besparen mag ondertussen algemeen bekend zijn. Bedrijven in verschillende sectoren van het bedrijfsleven proberen door te investeren in betere machines en IT de kosten van hun bedrijfsvoering terug te brengen. In de financiële wereld is dit weinig anders, met banken die ernaar streven hun klanten via verschillende kanalen zo goed en zo uniform mogelijk van dienst te zijn. Doordat klanten hun bankzaken steeds meer kunnen regelen via hun smartphone of de website van de bank, lopen de bezoekersaantallen van het filialennetwerk van banken terug.

In reactie op het teruglopende klantenaantal hebben banken wereldwijd een groot deel van hun kantoren gesloten. In de UK worden bijvoorbeeld dit jaar naar verwachting ruim 750 filialen gesloten. Ook in Nederland liep het kantorennetwerk terug – onderzoek in opdracht van het FD toont aan dat in tien jaar tijd het aantal bankkantoren van de vier grote consumentenbanken (ABN AMRO/Fortis, ING, Rabobank en SNS) ruim gehalveerd is naar minder dan 1.400. Lees meer 

Close
Go top