reageer op dit artikel

weinig vertrouen in privacybeschermingMeer dan de helft van de Nederlandse consumenten (60 procent) maakt zich zorgen dat bedrijven persoonsgegevens doorgeven aan derden. Maar liefst 81 procent vindt dat organisaties, die beschikken over deze gegevens, dit duidelijker moeten vermelden. De AVG, de nieuwe privacywetgeving, vergroot maar bij 36 procent het vertrouwen in de bescherming van individuele data.

De helft van de consumenten ervaart dat bedrijven individuele data hebben verkregen zonder expliciete toestemming. Dit blijkt uit representatief onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction onder ruim 1.000 Nederlanders.

Ruim de helft geeft aan te vertrouwen dat landelijke overheidsinstanties veilig omgaan met persoonlijke informatie. Daarnaast vindt 66 procent dat de overheid verantwoordelijk is voor hoe bedrijven omgaan met persoonsgegevens.

Andere blik

Wanneer bedrijven deze wetgeving overtreden, vindt 43 procent dat de boete meer dan 10 procent van de bedrijfsomzet moet zijn. Generatie Z vindt deze straf te hoog; deze groep vindt dat de boete tussen de vijf en tien procent van de bedrijfsomzet zou moeten zijn. Ook millennials vinden dit vaker een gepaste boete dan andere generaties.

Jeroen Senster, senior research consultant bij Motivaction: “Het is goed te verklaren dat jongere generaties anders aankijken tegen de bescherming van hun persoonsgegevens. Zij zijn opgegroeid in een digitale wereld, waar het gemeengoed is om accounts aan te maken en data te delen.”

Facebook en Instagram

Social media genieten overwegend nauwelijks vertrouwen. Met name Facebook en Instagram gelden als onbetrouwbaar. Ook aanbieders van mobiele (web)applicaties en multimediabedrijven komen er bekaaid vanaf. “De laatste tijd is er veel discussie over het gebruiken en doorgeven van persoonsgegevens. Bedrijven die zich puur richten op online activiteiten, hebben nog veel vertrouwen te winnen bij de consument.”

Generatieverschillen

Generatie Z en millennials geloven eerder dat bedrijven veilig omgaan met hun persoonsgegevens dan generaties geboren vóór 1980. Bij babyboomers en eerdere generaties is het vertrouwen beduidend lager. Opvallend daarbij is dat OV-bedrijven en zorginstellingen weinig vertrouwen genieten bij de oudere doelgroepen als het gaat om privacybescherming.

Lees ook “AVG IS ONDUIDELIJK EN OVERAMBITIEUS”

Close
Go top