reageer op dit artikel

19 september 2017 – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat misbruik van informatienummers aanpakken. Het gaat om nummers die beginnen met 0900, 0906 of 0909 die worden misbruikt door doorschakeldiensten. Het komt steeds vaker voor dat een consument zonder het te weten belt met een nummer van een doorschakeldienst en daarvoor een hoog gesprekstarief betaalt. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer consumenten een nummer van een klantenservice van een telecomaanbieder opzoeken via een smartphone en dan kiezen voor het nummer dat bovenaan in de zoekresultatenlijst verschijnt: daarbij gaat het vaak om adverteerders met een doorschakeldienst. Een 0900- of 0909-nummer mag nu niet meer worden ingezet om het informatietarief zo lang mogelijk in rekening te brengen. Ook moet een beller voorafgaand aan een gesprek ervan op de hoogte worden gebracht dat hij tijdens het gesprek wordt doorgeschakeld, dat degene die hij belt een doorverbindservice aanbiedt, en welk tarief geldt na doorschakeling.

Close
Go top