Verdubbeling callcenters in 3 jaar

Aantal callcenters in drie jaar verdubbeld

Het aantal callcenters is in drie jaar tijd ruim verdubbeld: van 369 per 1 juli 2015 naar 768 per 1 juli van dit jaar. In het eerste halfjaar van 2018 groeide het aantal zelfs met 17 procent: 112 bedrijven kwamen erbij. De snelle groei zit vooral in Noord- en Zuid-Holland. Dat blijkt uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

De callcenterdichtheid is het grootst in Flevoland: daar is één callcenter gevestigd op ongeveer tienduizend inwoners. Zeeland heeft de minste callcenters: 0.078 per tienduizend inwoners. Gemiddeld is er een half callcenter per tienduizend inwoners in Nederland.

Steeds meer jonge mannen

Zeven op de tien callcenters worden gerund door een zzp’er. Steeds meer mannen beginnen een callcenter. In 2013 was nog 55 procent van alle ondernemers in callcenters man, maar per 1 juli 2018 is dat percentage gestegen naar 69 procent.

Vooral steeds meer jonge ondernemende mannen zien een toekomst in een callcenter. Dat blijkt uit het feit dat de gemiddelde leeftijd van de ondernemers in callcenters daalt in de afgelopen vijf jaar: bij mannen van 42 jaar naar 32,4 jaar en bij vrouwen van 44,6 naar 40,6 jaar.

Vaker voor energiesector

Steeds meer callcenters geven in hun bedrijfsomschrijving aan dat ze voor de energiesector werken: op 1 juli 2017 ging het om 7 procent (49 van de 610) hoofdvestigingen, een jaar later – op 1 juli 2018 – om 15 procent (113 van de 768) hoofdvestigingen.

Lees ook “CONTACTCENTERS SCHADEVERZEKERAARS ZIJN INGERICHT OP INCIDENTEN”