Robo-advies: ‘over 10 jaar voert robot volwaardig adviesgesprek’

Bij Adfiz aangesloten financiële adviseurs denken dat adviesrobots over 10 jaar volwaardige adviesgesprekken kunnen voeren met klanten. Iets minder dan de helft (47 procent) ziet dat als een kans (18 procent als bedreiging, 35 procent neutraal). Dat blijkt uit onderzoek dat de brancheorganisatie hield. Adfiz is de branchevereniging van onafhankelijke financiële adviseurs.

Tijdens dat platform bleek dat deskundigen van de AFM en consultancyconcern Berenschot, maar ook een Adfiz-adviseur die al veel automatiseert, robo-advies vooral als een grote kans beschouwen. “Er komt weer meer tijd voor persoonlijk advies.” Volgens het Adfiz-onderzoek ziet 35 procent van de adviseurs robo-advies vooral als een manier om te besparen. Iets minder dan de helft (47 procent) denkt dat robots kunnen zorgen voor een betere dienstverlening. Maar 28 procent denkt dat adviesrobots zullen leiden tot een verbeterde positie van de financieel adviseur zelf, 61 procent verwacht dat vooral de aanbieders zullen profiteren van geautomatiseerd advies.

Overigens ondermijnde Adfiz-voorzitter Wim Heeres woensdagmiddag al in zijn openingswoord van het Particulier Platform in Driebergen de belangrijkste conclusie van het onderzoek. Pas over 10 jaar een volwaardig robotadviesgesprek? Heeres gelooft er niet in. “Ik denk eerder een halfjaar tot een jaar. Het gaat echt heel snel. Kijk alleen maar waartoe Siri op uw telefoon nu al in staat is.”

Tijdens het Particulier Platform kwam ook de vraag op of adviesrobots aan vakbekwaamheidseisen moeten voldoen. Minister Dijsselbloem vond dat vorige week nog niet nodig, maar AFM-spreker Reinier Pollmann dacht daar anders over. “Als je geautomatiseerd advies geeft, moet je de vakbekwaamheid borgen. Wij denken daarover mee. Nu is de wet nog gebaseerd op de deskundigheid van de mens. Ik vind dat in de toekomst onderdelen van bepaalde geautomatiseerde systemen gecertificeerd zouden moeten zijn.” (Bron: Amweb)